UWAGA! WPISY MOGĄ ZAWIERAĆ OPISY FABUŁ!

  • Ai – wijąca się rzeka w krainie snów, nad którą wzniesiono THRAA, ILARNEK oraz KADATHERON. Występuje: Zagłada Sarnathu, Droga Iranona.
  • Aira – nieistniejące miasto, z którego rzekomo pochodził IRANON, i do którego bardzo pragnął wrócić. Wg jego rojeń, wzniesione z marmuru i berylu nad rzekami NITHRA i KRA. Występuje: Droga Iranona.
  • Akariel – ogromna rzeźbiona brama na nabrzeżu THALARIONU w krainie snów. Występuje: Biały Statek.
  • Akurion – potężna skała na bezimiennym jeziorze, nad którymi leżały IB oraz SARNATH. Jej niemal całkowite zatopienie zapowiedziało nadejście zagłady Sarnath. Występuje: Zagłada Sarnathu.
  • Aran – u podnóża obrośnięta miłorzębami, na szczycie pokryta śniegiem góra wznosząca się ponad CELEPHAΪS w krainie snów. Występuje: Celephaïs, W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Arkham – „wyobrażam sobie, że Arkham pod względem atmosfery oraz stylu domów przypomina Salem, jednak jest bardziej pofalowane wzgórzami i ma college (…) Miasto i fikcyjną RZEKĘ MISKATONIC umiejscawiam mniej więcej na północy Salem – być może niedaleko Manchesteru” (list HPL-a do F. Lee Baldwina, 29 kwietnia 1934). Początkowo (Reanimator) Lovecraft umieszczał Arkham nieco dalej w głębi lądu. Powstało najprawdopodobniej ok. 1692 roku, gdy podczas prześladowań w Salem w to miejsce masowo uciekali podejrzani o czarnoksięstwo i wiedźmie praktyki. Do pobliskich miejscowości zaliczają się m.in. DUNWICH, Marblehead, INNSMOUTH, Bolton, KINGSPORT. Jest siedzibą UNIWERSYTETU MISKATONIC. Ukazuje się tam gazeta codzienna „Arkham Advertiser”. Do wyróżniających się obiektów w Arkham zaliczają się: stary cmentarz na Central Hill (miejsce akcji Nienazwanego), obok którego znajduje się szpital Św. Marii (wspominany w Święcie), georgiańskie kościoły, domy kolonialne o mansardowych dachach, szpital dla chorych umysłowo Arkham Sanitarium. Na zachód od Arkham ciągnie się obszar wyjałowiony przez KOLOR Z PRZESTWORZY. Miasto owiane jest złą sławą w wyniku licznej działalności czarownic i czarnoksiężników. Na widocznej z jednego z mostów niezamieszkałej wyspie na rzece stoją głazy będące świadkami licznych sabatów czarownic. Podobnie sprawa ma się z doliną za Meadow Hill, gdzie znajduje się biały głaz. Pod linkiem można obejrzeć dokładną mapę miasta stworzoną przez fanów: LINK. Występuje: Piekielna ilustracja, Reanimator, Nienazwane, ŚwiętoSrebrny kluczDziwny, wysoki dom wśród mgieł, W poszukiwaniu nieznanego Kadath, Kolor z przestworzyHistoria NecronomiconuZgroza w Dunwich, Grzyby z Yuggoth (sonet VIII: The Port), Widmo nad InnsmouthSny w Domu WiedźmyPoprzez bramy srebrnego kluczaCoś na proguCień spoza czasu.
  • Arynuriańskie, strumienie – strumienie, za którymi leży kraina TELOE. Występują: Pełzający Chaos.
  • Atlaanât – prastare miasto, o którym ludzie boją się mówić. RANDOLPH CARTER widział jak myśli studiujących tam adeptów przyjmują formę fizyczną. Występuje: Poprzez bramy srebrnego klucza.
  • Atlantyda – zapożyczona z mitów powszechnych kraina zatopiona pod Oceanem Atlantyckim. Natrafił na nią Karl Heinrich, porucznik niemieckich sił morskich, mniej więcej na 20 stopniach szerokości geograficznej północnej i 35 stopniach długości geograficznej zachodniej. „To, co zobaczyłem, było złożonym, długim, chaotycznym skupiskiem ruin, budowli wspaniałych, choć nienależących do stylów znanej nam architektury, w najróżniejszym stadium przetrwania. Większość wyglądała jak wzniesiona z marmuru, połyskując bielą w świetle reflektora i generalnie rzecz biorąc, miałem przed sobą ogromne miasto na dnie wąskiej kotliny z licznymi, stojącymi na uboczu świątyniami i willami na zboczach powyżej. Dachy zapadły się, kolumny popękały, lecz wciąż w miejscu tym panowała aura pradawnej świetności, której nie mógł przyćmić nawet upływ czasu. (…) Na dnie kotliny płynęła ongiś rzeka, kiedy bowiem przyjrzałem się uważniej, dostrzegłem pozostałości kamiennych i marmurowych mostów oraz nabrzeży, tarasów i pirsów, które niegdyś musiały być dumne i piękne” (Świątynia, przeł. Robert Lipski, Droga do szaleństwa, s. 97). W Dziwnym, wysokim domu wśród mgieł Lovecraft wspomina, że król Atlantydy wojował z nieokreślonymi, oślizgłymi stworami wyłażącymi z dna oceanu. Na Atlantydzie wciąż objawiają się działania nieśmiertelnych istot (Świątynia). W Zewie Cthulhu Lovecraft odwołuje się do istniejącej naprawdę książki o Atlantydzie W. Scotta-Elliota pt. Atlantis and the Lost Lemuria. Z Atlantydy pochodził złowieszczy totumfacki doktora Clarendona z Ostatniej próby, Surama. Niektórzy ocaleli z zatopienia Atlantydy dotarli do Ameryki i podziemnego świata K’N-YAN. Nie wiadomo do końca, jakich bogów tam czczono, choć istnieją przesłanki, by wierzyć, że kwitł tam odrażający kult potwora zwanego GHATANOTHOA. Występuje: ŚwiątyniaZew CthulhuDziwny, wysoki dom wśród mgieł, PotomekOstatnia próbaKopiecSploty MeduzySzepczący w ciemnościW górach szaleństwaZ otchłani czasuCień spoza czasuNawiedziciel Mroku.
  • Baharna – port na wyspie ORIAB w krainie snów. „Nabrzeża Baharny zbudowano z porfiru, dalej natomiast wznoszą się wielkie kamienne tarasy. W mieście zamiast ulic pną się schody, a nad nimi pochylają się budynki i wiszą mosty. Pod zabudowaniami biegnie wielki kanał o granitowych bramach i wiedzie on do jeziora YATH, na którego dalszym brzegu spoczywają ruiny pierwotnego miasta z wielgachnej cegły palonej, miasta o nazwie dawno już zapomnianej” (przeł. Mateusz Kopacz, W poszukiwaniu nieznanego Kadath)Dwa dni drogi na zebrze od miasta znajduje się szczyt NGRANEK, na który pragnął wspiąć się RANDOLPH CARTER. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Bazaltowe Słupy Zachodu – granica na morzu w krainie snów, za którą znajduje się olbrzymi wodospad, gdzie statki wzbijają się na KSIĘŻYC. Bohater Białego Statku wierzył, iż odnajdzie tam upragnioną Krainę Nadziei, CATHURIĘ. Występują: Biały Statek, W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Bethmoora – nie jest jasne, czym jest dokładnie Bethmoora u Lovecrafta, ale znając jego literackie upodobania, można wysnuć wniosek, iż nawiązuje do bajecznego miasta wymyślonego przez Lorda Dunsany w opowiadaniu pod tytułem Bethmoora. Występuje: Szepczący w ciemności.
  • Bezimienne Miasto – starodawne miasto na Pustyni Arabskiej, o którym pisał ABDUL ALHAZRED w NECRONOMICONIE. Starsze niż Memfis i Babilon, obecnie pogrążone jest w ruinie i w większości zasypane piaskiem. Niskie mury, dziwne proporcje i niskie wejścia dopasowane były do gadzich ISTOT Z BEZIMIENNEGO MIASTA. Ich cywilizacja, niegdyś w rozkwicie, obecnie składa się z resztek – osobników zamieszkujących podziemne groty w dziwnym stanie półsnu. Nie mylić Bezimiennego Miasta z IREM. Występuje: Zapomniane miastoPotomekW górach szaleństwa.
  • B’graa – jedno z opustoszałych miast w krainie K’N-YAN. Wzniesione ze złota, pełne jest krętych uliczek, świątyń, wzniesień i wysokich wież. Występuje: Kopiec.
  • Bnazic – pustynia w nieokreślonym miejscu w krainie snów. Występuje: Zagłada Sarnathu, Droga Iranona.
  • Brama Głębszego Snu – wejście do właściwej krainy snów, do którego wiedzie siedemset schodów biegnących od JASKINI PŁOMIENIA. Po przejściu przez Bramę Głębszych Snów wychodzi się w ZACZAROWANYM LESIE. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Cathuria – rajska, legendarna kraina w świecie snów, pełna pałaców ze złota, cudownych lasów i bajecznych zwierząt. Według legend znajduje się za BAZALTOWYMI SŁUPAMI ZACHODU. Występuje: Biały Statek, W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Celephaïs – cudowne miasto w krainie snów, w dolinie OOTH-NARGAI. Któregoś razu wyśnił je KURANES, lecz mimo pragnień nie potrafił do niego wrócić. Dopiero po śmierci ziemskiego ciała udało mu się ostatecznie przenieść do Celephaïs, gdzie będzie rządził jako król na wieki, pomimo tęsknoty do Anglii, którą zacznie odczuwać. Upływ czasu w tym miejscu nie wpływa na nic ani na nikogo. W mieście pojawił się również RANDOLPH CARTER na drodze swoich poszukiwań KADATH. Chciał spotkać się z tajemniczymi, skośnookimi kupcami z północy, którzy wymieniali onyks na złote nici, jadeit oraz czerwone śpiewające ptaki, i zapytać, czy aby nie mają informacji o położeniu KADATH. Występuje: Celephaïs, W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Cereneriańskie, Morze – znajduje się w krainie snów. Wypływające z CELEPHAΪS na Morze Cereneriańskie statki wzbijają się w niebo. Inne porty nad tym morzem: THRAN, HLANITH. Do Morza Cereneriańskiego wpada rzeka OUKRANOS. Występuje: Celephaïs, W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Cymeria – istniejąca kilkanaście tysięcy lat przed Chrystusem kraina barbarzyńców. Twór Roberta E. Howarda. Występuje: Cień spoza czasu.
  • Commoriom – fikcyjne miasto stworzone w wyobraźni Clarka Ashtona Smitha, pierwotna stolica HIPERBOREI. Występuje: Szepczący w ciemnościW górach szaleństwa.
  • Cydathria – kraina gdzieś w świecie snów. W jej zagajnikach uprawia się orzechy i przyprawy. Występuje: Zagłada SarnathuDroga Iranona.
  • Cytharion Siedmiu Słońc – kraina poza TELOE, w której panuje wieczna młodość, przyjemność i piękno. Występuje: Pełzający Chaos.
  • Diabelska Rafa – znajduje się półtorej mili od brzegu INNSMOUTH, łączy się z otchłanią, z której wypływają ISTOTY Z GŁĘBIN. Stwory te lubią tam spędzać czas. Jedni ludzie powiadali, że kapitan OBED MARSH lądował na Diabelskiej Rafie i paktował z diabłem, jeszcze inni, że znalazł tam skrzynię skarbów. Ludzie z INNSMOUTH urządzają wyścigi do rafy, a co roku, 30 kwietnia i 31 października, odbywają się tam osobliwe obrzędy ze składaniem ofiar z ludzi. Występuje: Widmo nad Innsmouth
  • Dom Przerażającego Starucha – otoczony przez porośnięty winobluszczem mur z dębową bramą, budynek znajduje się przy Water Street w KINGSPORT. Jest niewiarygodnie stary i według legend jego właściciel przechowuje w nim niezmierzone bogactwa. Inne pogłoski mówią o zestawie butelek na stole w jednym z pomieszczeń na parterze. W każdej z nich wisi na sznurku kawałek ołowiu, który ponoć reaguje, gdy PRZERAŻAJĄCY STARUCH mówi do niego po imieniu. Przed domem rosną powykręcane drzewa, pośród których stoją w kręgach kamienie pomalowane tak, że przypominają bożków z religii Wschodu. Występuje: Przerażający StaruchDziwny, wysoki dom wśród mgieł.
  • Dom Wiedźmy – nazwa pochodzi od faktu, iż czarownica KEZIAH MASON uprawiała w nim niegdyś swoje czary. Właścicielem budynku w 1930 roku jest Polak o nazwisku Dombrowski. Jeśli mowa o czarach, chodzi głównie o pokój na poddaszu, wynajmowany przez WALTERA GILMANA. Jego ściana północna, jak i sufit, opadają pod kątem, odcinając ukrytą przestrzeń między ścianą pokoju a ścianą zewnętrzną budynku. W przestrzeni tej nadal odprawiane są nienazwane rytuały z ofiarami z niemowląt. W jednym z rytuałów uczestniczy GILMAN. Tam też ginie wiedźma MASON. Wiatr i słaba konstrukcja sprawiają, że budynek zawala się w 1931 roku. Występuje: Sny w Domu Wiedźmy.
  • Drinen na Wschodzie – nieokreślona kraina,  z której pochodzą śniadolicy fleciści na dworze króla OONAI. Występuje: Droga Iranona.
  • Dunwich – osada w północnych rejonach stanu Massachusetts, w DOLINIE MISKATONIC, pomiędzy miejscowościami Dean’s Corners oraz Aylesbury. Owiana złą sławą, niewiele tam pól uprawnych, chaty stare, ludzie dziwni. Wśród miejscowych często dochodzi do kazirodztwa i małżeństw w rodzinie, także niewiele tam oryginalnych nazwisk, m.in. Whateley, Bishop, Frye, Hutchins. Cechą charakterystyczną krajobrazu Dunwich są symetryczne, jakby usypane pagórki. Na niektórych można znaleźć kręgi kamienne, pojawiały się też wzmianki o odkrywaniu na nich ludzkich kości. Od czasu do czasu ze wzgórz dochodzą grzmoty oraz dziwne dudnienie. W 1928 doszło tu do oficjalnie zatuszowanej „zgrozy w Dunwich”, kiedy to naukowcy pod wodzą HENRY’EGO ARMITAGE’A powstrzymali zaklęciami olbrzymiego potwora sprowadzonego przez Whateleyów i mordującego bydło oraz ludzi. Występuje: Zgroza w Dunwich, Prastary szlak.
  • Dylath-Leen – wielki port w krainie snów u ujścia rzeki SKAI do MORZA POŁUDNIOWEGO. Wzniesione głównie z bazaltu, usiane jest wysokimi wieżami, zaś ulice są mroczne i niegościnne. Można w nim spotkać żeglarzy i kupców z całej krainy snów. Owiane złą sławą ze względu na fakt, iż prowadzi handel z przypływającymi co jakiś czas czarnymi galerami, które zwożą rubiny, a zabierają wyłącznie złoto i niewolników. Mieszkańcy i goście w Dylath-Leen obawiają się dziwnych kupców w turbanach (MIESZKAŃCY LENG) przypływających na tych galerach, ale jeszcze bardziej wzbudzają w nich strach wioślarze, którzy nigdy nie schodzą na ląd, a popędzają okręt niesłychanie. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Ghooric – strefa o bliżej niesprecyzowanym położeniu. Na pewno jest niebezpieczna, może mieć coś wspólnego z AZATHOTHEM, gdyż wiersz Alienation – jedyne miejsce gdzie Ghooric jest wzmiankowane – przywołuje to miejsce obok wzmianki o graniu na piszczałkach, a takie granie odbywa się na dworze tego bóstwa. Występuje: Grzyby z Yuggoth (sonet XXXII: Alienation).
  • góry szaleństwa – pasmo górskie, które „wyrastało (…) z Ziemi Luitpolda na wybrzeżu Morza Weddella, i przecinało niemal cały kontynent. Najwyższa część ciągnęła się mniej więcej od 82° długości południowej i 60° szerokości wschodniej, potężnym łukiem obróconym wklęsłą stroną do naszego obozu i biegnącym dalej w stronę morza – a kończyła się dopiero na długim, skutym lodem wybrzeżu, które mogli obserwować z koła podbiegunowego Wilkes i Mawson” (przeł. Maciej Płaza, Zgroza w Dunwich i inne przerażające opowieści, s. 530). Średnia wysokość łańcucha to 9000-10500 m n.p.m. Pasmo poryte jest jaskiniami, z których wylatują opary, zaś na niebie nad górami szaleństwa unosi się zamarznięta mgła, od której odbijają się widoczne w oddali perspektywy. Najwyższy szczyt: KADATH, sięgający czubkiem stratosfery. Za górami znajduje się płaskowyż LENG, zamieszkany w prehistorii przez STARE ISTOTY. Występują: W górach szaleństwa.
  • Hali – jezioro, lecz nie wiadomo gdzie. Występuje: Szepczący w ciemności.
  • Hatheg – miasto w krainie snów na równinie nieopodal NIRU i ULTHARU. Znane z produkcji tkanin mieniących się barwami tęczy. Występuje: Koty UltharuZewnętrzni bogowie, W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Hatheg-Kla – wierch w krainie snów, znajdujący się na skalistej pustyni w sporej odległości od miasta HATHEG, od którego wziął nazwę. Jeden ze szczytów, na których bawili się WIELCY podczas księżycowych nocy. Odkąd zapragnął ich zobaczyć BARZAI MĄDRY, rzadko kiedy zapuszczają się na ten wierzchołek. Od tamtej pory u samego prawie szczytu można zobaczyć długi na pięćdziesiąt łokci, wykuty przez WIELKICH lub INNYCH BOGÓW symbol ostrzegawczy. Występuje: Zewnętrzni bogowie, Dziwny, wysoki dom wśród mgieł, W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Hiperborea – kraina z mitologii greckiej, którą zapożyczył Clark Ashton Smith do swojego cyklu hiperborejskiego, a od niego w drugiej kolejności zrobili to H. P. Lovecraft i Robert E. Howard (ten do historii o Conanie). Istniała na dalekiej północy. Powstała tam KSIĘGA EIBONA. Na Hiperborei w pewnym okresie oddawano cześć TSATHOGGUI. Występuje: W górach szaleństwaZ otchłani czasuPoprzez bramy srebrnego kluczaCień spoza czasu.
  • Hlanith – port w krainie snów, którego mury wykonane są z surowego granitu, nabrzeża z dębowego drewna, a domy mają otynkowane szczyty. Mieszkańcy jak żaden inny lud w krainie snów przypominają ludzi ze świata jawy, dlatego do Hlanith przybywa się tylko dla handlu oraz najwyższej klasy wyrobów rzemieślniczych. Pełno w mieście kupców, bazarów i targowisk. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Ib – miasto z szarego kamienia, wzniesione przez ISTOTY Z IB nad ogromnym jeziorem w krainie MNAR, stare jak samo jezioro. W Ib czczono BOKRUGA. Mieszkańców Ib wyrżnął w pień lud SARNATH. Występuje: Zagłada SarnathuZapomniane miastoW górach szaleństwa.
  • Ilarnek – miasto w krainie snów nad rzeką AI, wymieniane najczęściej z pozostałymi ośrodkami w regionie: KADATHERONEM oraz THRAA. Handlowało z SARNATH, a od czasu zniszczenia Sarnath przejęło kult boga BOKRUGA. Skupowało m.in. jaja SHANTAKÓW, wymieniając je na kunsztowne rzeźbione czary z jadeitu. Patrz również: PAPIRUS Z ILARNEK. Występuje: Zagłada SarnathuDroga Iranona, W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Ilek-Vad – miasto w krainie snów, którym rządził RANDOLPH CARTER po tajemniczym zniknięciu ze świata jawy. Znajduje się nad „morzem zmierzchu”. Występuje: Srebrny klucz, W poszukiwaniu nieznanego KadathPoprzez bramy srebrnego klucza.
  • Implan – nieokreślona kraina, z której wzgórz król SARNATH na wielkie święto tysiąclecia zniszczenia IB sprowadził koźlęta. Występuje: Zagłada Sarnathu.
  • Innsmouth – fikcyjne miasto portowe w hrabstwie Essex, w stanie Massachusetts, na północ od ARKHAM i KINGSPORT, na południe od Newburyport, nad rzeką MANUXET. Założone w 1643 roku, niegdyś dumny port słynny ze stoczni oraz fortu, później również fabryk, od 1846 roku popada w ruinę. Przyczyną była rzekoma zaraza, która przetrzebiła ludność, lecz naprawdę rzezi dokonały ISTOTY Z GŁĘBIN. Wybiły wszystkich mieszkańców, którzy nie chcieli uznać nowego porządku, tzn. składania im ofiar oraz krzyżowania się z nimi. Obecnie w Innsmouth mieszka około 300-400 osób, a gospodarka skupia się na rybołówstwie (dzięki umowie ludu Innsmouth z ISTOTAMI Z GŁĘBIN mają ryb pod dostatkiem) oraz Rafinerii Marsha zasilanej młynem na rzece. Unikane przez mieszkańców okolicznych miejscowości, głównie przez wzgląd na dziwny wygląd mieszkańców: wyłupiaste oczy, łysą czaszkę, fałdy na szyi, wielkie dłonie i stopy, łuskowatą skórę. Z Newburyport jeździ tam tylko dwa razy dziennie (o 10 i 19) autobus prowadzony przez człowieka z Innsmouth, Joego Sargenta. Centrum miasta stanowi mały, półokrągły rynek nad rzeką, przy którym znajdują się m.in.: sklep spożywczy, Gilman House, tj. jedyny działający hotel, a także biura rafinerii Marsha. Na zachód od rynku ciągną się ulice willowe – Broad, Washington, Lafayette oraz Adams, na wschód – nabrzeżne slumsy. Nieco oddalona od brzegu wznosi się złowieszcza DIABELSKA RAFA. Innsmouth znane jest również z produkcji oryginalnej biżuterii, której nieliczne okazy poza miastem można zobaczyć m.in. w Muzeum UNIWERSYTETU MISKATONIC oraz Towarzystwie Historycznym Newburyport. Lovecraft dość dokładnie opisał Innsmouth, tutaj można znaleźć mapy zrobione przez fanów: LINK1 i LINK2, wykonane na podstawie szkiców Lovecrafta. EPHRAIM WAITE i jego córka ASENATH pochodzili z Innsmouth. Występuje: Grzyby z Yuggoth (sonet VIII: The Port, sonet XIX: The Bells), Widmo nad InnsmouthSny w Domu WiedźmyCoś na progu.
  • Inganok – pogrążona w półmroku kraina oraz miasto o tej samej nazwie, położone na dalekiej północy świata snów, które odwiedza się raczej niechętnie ze względu na bliskie położenie LENG. Pełno w nim wież, świątyń i kopuł z onyksu zdobionego złotem, a także bogato rzeźbionych wysokich domów o licznych oknach. Nabrzeża zbudowano z bazaltu. Pośrodku Inganok na wzgórzu wznosi się szesnastokątna wieża Świątyni Starszych, na której co jakiś czas bije dzwon i widać płomienie na trójnogich paleniskach. Na bicie dzwonu za każdym razem uroczyście odpowiada zestaw dźwięków składający się z rogów, wioli oraz chóru głosów. Na północ od miasta znajdują się kamieniołomy onyksu, wśród nich największy, z którego warstw WIELCY wydobyli ogromne bloki (zapewne przeznaczone do budowy KADATH), i w którym zieją obecnie przepaściste przestrzenie zamieszkałe przez kruki, SHANTAKI, nietoperze oraz URHAGI. Wśród ludu Inganok można doszukać się domieszki krwi WIELKICH: ich twarze przypominają oblicze wykute na górze NGRANEK. Kupcy z tej krainy przybywają do CELEPHAΪS, aby wymieniać onyks na złote nici, jadeit oraz czerwone śpiewające ptaki. Gdzieniegdzie można spotkać się z nazwą „Inquanok”. Jest ona błędna i wynika z nieuważnej transkrypcji wydawnictwa Arkham House rękopisów Lovecrafta. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Inquanok – patrz: Inganok.
  • Ired-Naa – nie jest jasne, czym jest Ired-Naa, w powieści wspomniany jest zaledwie „płomień ofiarny Ired-Naa z poświęconego dachu świątyni”. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Irem – nazywane też Miastem Kolumn. Tajemnicze miejsce na Pustyni Arabskiej, którego pomysł Lovecraft oparł na faktycznie istniejących ruinach miasta wzniesionego przez króla Shaddada. Zdaniem niektórych kultystów w Irem znajduje się centrum kultu CTHULHU. Widział je i opisał w NECRONOMICONIE ABDUL ALHAZRED. Występuje: Zapomniane miasto, Ostatnia próba, Zew CthulhuHistoria NecronomiconuPoprzez bramy srebrnego klucza.
  • Jaren – miasto nad rzeką XARI o murach z onyksu, skąd przez żołnierzy został z pogardą wyrzucony IRANON. Występuje: Droga Iranona.
  • jaskinia płomienia – miejsce, do którego schodzi się po siedemdziesięciu schodach, poprzedzające wejście do BRAMY GŁĘBSZYCH SNÓW. Przebywają w nim kapłani NASHT i KAMAN-THAH, którzy doradzali RANDOLPHOWI CARTEROWI, by nie szukał KADATH. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Kadath – szczyt górski, ale również zamek, znajdujący się za lodowym pustkowiem LENG, należący do łańcucha otaczającego ten płaskowyż. Na wierchu tym w krainie snów w dawnych czasach przebywali WIELCY, odwiedzali go również INNI BOGOWIE (w Zgrozie w Dunwich w sposób mylący nazywani PRZEDWIECZNYMI). Ponieważ w prozie Lovecrafta Kadath pojawia się zarówno w krainie snów (W poszukiwaniu nieznanego Kadath), jak i w rzeczywistości (W górach szaleństwa), przypuszcza się, że szczyt znajduje się na granicy światów czy też wymiarów. W świecie rzeczywistym odkrywa go Ekspedycja UNIWERSYTETU MISKATONIC z lat 1930-1931. Sięga on wierzchołkiem stratosfery (12 km nad poziomem morza) i biją w niego pioruny. Występuje: Zewnętrzni bogowie, Dziwny, wysoki dom wśród mgieł, W poszukiwaniu nieznanego Kadath, Zgroza w DunwichKopiecSploty MeduzyW górach szaleństwa.
  • Kadatheron – miasto w krainie snów nad rzeką AI, wymieniane najczęściej z pozostałymi ośrodkami w regionie: ILARNEK oraz THRAA. Patrz również: WAŁKI KADATHERONU. Występuje: Zagłada SarnathuDroga Iranona, W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Kadiphonek – góra w krainie LOMAR. Występuje: Polaris.
  • Karthiańskie, Wzgórza – wzniesienia nieopodal TELOTH, miasta posępnych ludzi, za którymi leży OONAI, miasto lutni i tańca. Występują: Droga Iranona.
  • Kath – jeden spośród światów w dwudziestu ośmiu galaktykach dostępnych dla MIESZKAŃCÓW YADDITH. Występuje: Poprzez bramy srebrnego klucza.
  • Kingsport – „zaśnieżone Kingsport pełne prastarych iglic, kalenic, kominów z nadstawkami i kurków na dachach, nabrzeży i mostków, wierzb i cmentarzy – niekończący się labirynt uliczek, stromych, wąskich i krętych, z górującą pośrodku wieżycą kościoła, którego nie ośmielił się nadkruszyć ząb czasu – niezgłębiony gąszcz kolonialnych domów, nieporządnie nawarstwiony, pokrzywiony na wsze strony niby stos dziecięcych klocków – mansardowe dachy pobielone ręką zimy i otulone szarym skrzydłem zamierzchłości – naświetla i okna o maleńkich szybkach rozbłyskujące po kolei w zimnym zmroku światłami domowych ognisk, jak gdyby chciały dołączyć do Oriona i archaicznych gwiazd. O butwiejące nabrzeża rozbijały się zaś fale morza – tajemnego, niepamiętnego morza, z którego przed wiekami wyszli ludzie” (Święto, przeł. Maciej Płaza, w: Zgroza w Dunwich i inne przerażające opowieści, s. 79). Lovecraft oparł wizję tego miasta na Marblehead w Massachusetts. Przy Water Street znajduje się DOM PRZERAŻAJĄCEGO STARUCHA. Na trudno dostępnym klifie za Kingsport stoi prastary dom pełen cudów, do którego udaje się wspiąć THOMASOWI OLNEYOWI, filozofowi (Dziwny, wysoki dom wśród mgieł). Ponadto co roku w okresie Bożego Narodzenia (pradawne Yuletide) pod miastem odprawiane są bluźniercze, stare rytuały (Święto). Występuje: Przerażający Staruch, Święto, Srebrny klucz, Dziwny, wysoki dom wśród mgieł, W poszukiwaniu nieznanego KadathWidmo nad InnsmouthPoprzez bramy srebrnego kluczaCoś na progu.
  • Kiran – wzgórze i świątynia na brzegach rzeki OUKRANOS w krainie snów. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Kled – kraina pełna wonnych dżungli w świecie snów. Znaleźć w nich można obrośnięte roślinnością ruiny pałaców o kolumnach z kości słoniowej, chronione przez zaklęcia WIELKICH. Występuje: Srebrny klucz,
  • K’naa – prowincja na prehistorycznym kontynencie MU. Znajdowała się tam góra YADDITH-GHO, chowająca w fortecy na szczycie potwora o imieniu GHATANOTHOA, któremu lud K’naa musiał składać ofiary z ludzi. Występuje: Z otchłani czasu.
  • K’n-yan – (wersja hiszpańska: Xinaián) podziemna kraina, umiejscowiona pod Ameryką Północną, którą rozświetla wieczne, błękitne światło. Lud zamieszkujący K’n-yan, przypominający Indian, przybył z gwiazd wraz z CTHULHU. Pierwotnie rozwinął kilka cywilizacji naziemnych, między innymi w okolicach bieguna południowego, potem jednak zszedł dobrowolnie pod ziemię. Nastąpiło to gdy większość świata – ATLANTYDA, R’LYEH, MU – na skutek działań bóstw pogrążyła się w otchłaniach oceanu. Lud K’n-yan uznał wtedy, że należy się odciąć od niebezpiecznego świata powierzchni, a wszystkich przybyszów traktować jako szpiegów i przeciwników. Z czasem jednak zaczął przyjmować z ciekawością odwiedzających, którzy tajemnymi, strzeżonymi tunelami dostawali się do ich krainy. Choć k’n-yańczycy obdarzali przybyszów zasobniejszych w wiedzę swobodnym życiem i schronieniem, to jednak nie pozwalali powrócić do świata zewnętrznego. Mimo że istniało kilka ras ludzi w K’n-yan, zwyciężyła ta zamieszkująca w mieście TSATH. W kraju tym powstrzymano proces starzenia się, a nieśmiertelność przerywano wyłącznie na życzenie znudzonych życiem obywateli. Poza tym każdy odpowiednio wykształcony osobnik z ludu K’n-yan umiał za pomocą woli dematerializować oraz rematerializować siebie, a przy odrobinie większego wysiłku – również obiekty wokół. Z pochodzącej z ok. 1545 roku relacji ZAMACONY wynika, że cywilizacja K’n-yan znajdowała się w tamtym okresie w fazie dekadenckiej: pół-anarchistyczny system, potrzeby zaspokajane dzięki wystandaryzowanej mechanizacji, oddawanie się ekstrawaganckim, często sadystycznym rozrywkom, zblazowanie, cześć religijna oddawana ze względów czysto estetycznych i ekstatycznych (główne bóstwa: CTHULHU, YIG, NUG, YEB, SHUB-NIGGURATH, w pewnym okresie również TSATHOGGUA; w UNAUSSPRECHLICHEN KULTEN padają sugestie, że również GHATANOTHOA), poza tym sztuka dla wybranych, zaawansowana i trudna do pojęcia, a także ogólna tendencja do hołdowania uczuciom, a nie intelektowi. Występuje: KopiecSzepczący w ciemnościZ otchłani czasu.
  • Kra – rzeczka o niewielkich wodospadach, która płynęła przez dolinę nieistniejącego miasta dzieciństwa IRANONA, AIRY. Występuje: Droga Iranona.
  • Księżyc – nasz ziemski satelita różni się od tego, który pojawia się w krainie snów. Po pierwsze, do tego wyśnionego można dotrzeć statkiem – z DYLATH-LEEN wypływają okręty zmierzające na Księżyc. Mijają BAZALTOWE SŁUPY ZACHODU i na wielkiej katarakcie wzbijają się w powietrze. Po drugie, na wyśnionym Księżycu pełno jest ruin, zaś część ciemnej jego strony zajmuje miasto KSIĘŻYCOWYCH BESTII. RANDOLPH CARTER został porwany na Księżyc, a z rąk księżycowych bestii uwolniły go kocie zastępy. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Kynarth – ciało niebieskie na granicy Układu Słonecznego. Występuje: Poprzez bramy srebrnego klucza.
  • Kythanil – podwójna planeta, która niegdyś krążyła wokół Arktura. Stamtąd przyleciały do HIPERBOREI istoty, które oddawały cześć TSATHOGGUI. Występuje: Poprzez bramy srebrnego klucza.
  • Lelag-Leng – miasto portowe w krainie snów, do którego należy się udać w drodze do SARKOMANDU. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Lemuria – hipotetyczny kontynent z legend powszechnych, który Lovecraft zaadaptował do swojego świata. Miał znajdować się na Oceanie Indyjskim i zatonąć mniej więcej wtedy, co ATLANTYDA. HPL przywołuje w Zewie Cthulhu prawdziwą książkę, która mówiła o tej krainie, Atlantis and the Lost Lemuria W. Scotta-Elliota. Występuje: Zew CthulhuKopiecSploty MeduzyW górach szaleństwaDziennik Alonzo Typera.
  • Leng – mroźny płaskowyż otoczony górami, którego umiejscowienie nie jest jednoznacznie określone. Na pewno istnieje w krainie snów, pojawia się jednak kwestia jego występowania w świecie realnym. Legendy mówią o Azji Centralnej, są też sugestie, że płaskowyż za górami szaleństwa na Antarktydzie to właśnie Leng. Może być tak, iż kilka różnych miejsc określanych jest tą nazwą lub też jedno – tyle że przenikające między wymiarami. Nieco informacji o Leng zapisano w NECRONOMICONIE. Jeśli Leng znajduje się na Antarktydzie, jest otoczone górami szaleństwa, którego pasmo „wyrastało (…) z Ziemi Luitpolda na wybrzeżu Morza Weddella, i przecinało niemal cały kontynent. Najwyższa część ciągnęła się mniej więcej od 82° długości południowej i 60° szerokości wschodniej, potężnym łukiem obróconym wklęsłą stroną do naszego obozu i biegnącym dalej w stronę morza – a kończyła się dopiero na długim, skutym lodem wybrzeżu, które mogli obserwować z koła podbiegunowego Wilkes i Mawson” (W górach szaleństwa, przeł. Maciej Płaza, Zgroza w Dunwich i inne przerażające opowieści, s. 530). Do ciekawszych obiektów znajdujących się na płaskowyżu należą: góra KADATH (właściwie położona poza Leng, za przełęczą w górach otaczających ten płaskowyż); prastary klasztor, w którym mieszka KAPŁAN W ŻÓŁTEJ, JEDWABNEJ MASCE; kamienne wioski MIESZKAŃCÓW LENG. Na Leng oddawano cześć GHATANOTHOI. Występuje: CelephaïsOgarW poszukiwaniu nieznanego Kadath, Grzyby z Yuggoth (sonet XXVII: The Elder Pharos), W górach szaleństwaHorror w muzeumZ otchłani czasu.
  • Lerion – wierch w krainie snów, jeden z tych, na których tańczyli i bawili się WIELCY. W górach Lerionu ma swoje źródło rzeka SKAI. Występuje: Zewnętrzni bogowieW poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Liraniańska, pustynia – z niej pochodzili wirujący tancerze na dworze króla OONAI. Występuje: Droga Iranona.
  • Lomar – kraj istniejący dawno temu na dalekiej północy, zamieszkały przez lud o szarych oczach. Został zrujnowany 100 tysięcy lat temu napadami kanibalistycznych GNOPHKEHÓW oraz dzikich INUTÓW. Jednym z większych miast Lomaru było OLATHOË. To właśnie tam powstały MANUSKRYPTY PNAKOTYCZNE. Występuje: PolarisDroga IranonaZewnętrzni bogowie, W poszukiwaniu nieznanego KadathKopiecW górach szaleństwaPoprzez bramy srebrnego kluczaCień spoza czasu.
  • L’thaa – jedno ze zrujnowanych miast w K’N-YAN. Drogą do L’thaa uciekał ZAMACONA. Występuje: Kopiec.
  • Manuxet – rzeka przepływająca przez INNSMOUTH. Liczne progi tworzą grzmiące wodospady i przyspieszają jej nurt. W INNSMOUTH na rzece stoi młyn. Występuje: Widmo nad Innsmouth.
  • Miskatonic, Dolina – dolina fikcyjnej rzeki wymyślonej przez Lovecrafta. Podróżował nią bohater Piekielnej ilustracji, w niej też położone jest DUNWICH. Występuje: Piekielna ilustracjaReanimatorZgroza w DunwichSny w Domu Wiedźmy.
  • Miskatonic, Uniwersytet – fikcyjna szkoła wyższa znajdująca się w fikcyjnym mieście ARKHAM. W jej bibliotece przechowywany jest XVII-wieczny łaciński egzemplarz NECRONOMICONU. Na wydziale medycznym uniwersytetu studiował Herbert West, główny bohater Reanimatora; uczeni z tej szkoły badali dziwny meteoryt z Koloru z przestworzy; także naukowcy tej uczelni przetłumaczyli koszmarny dziennik WILBURA WHATELEYA, dzięki czemu powstrzymali zgrozę, jaka nawiedziła DUNWICH. Uniwersytet zorganizował ekspedycję na Antarktydę, która w latach 1930-1931 poczyniła znaczne odkrycia na tym kontynencie, natykając się na GÓRY SZALEŃSTWA oraz miasto cywilizacji STARYCH ISTOT. W muzeum uniwersytetu znaleźć można egzemplarze precjozów pochodzących z INNSMOUTH, a także figurkę baryłkowatej istoty odkrytą przez WALTERA GILMANA. Występuje: Reanimator, Historia NecronomiconuZgroza w DunwichW górach szaleństwaWidmo nad InnsmouthSny w Domu WiedźmyCoś na proguCień spoza czasu.
  • Miskatonic, rzeka – jak pisał HPL w jednym z listów (patrz: ARKHAM), ta fikcyjna rzeka płynie na północ od Salem, wpadając do oceanu w hrabstwie Essex. Nad Miskatonic leżą ARKHAM oraz DUNWICH. Na rzece w ARKHAM znajduje się wyspa z dziwnymi kamiennymi blokami, na której odprawiano obrzędy ku czci diabła. Występuje: Srebrny kluczDziwny, wysoki dom wśród mgiełKolor z przestworzyZgroza w DunwichSny w Domu WiedźmyCoś na progu.
  • Mlin – wieża w TELOTH, pod którą śpiewał IRANON. Występuje: Droga Iranona.
  • Mnar – kraina w świecie snów, raczej oddalona od centrum owego świata. Niegdyś nad wielkim jeziorem w Mnar leżały miasta IB oraz SARNATH, teraz zniszczone. Przez krainę przepływa rzeka AI, nad którą znajdują się ILARNEK, KADATHERON oraz THRAA. Występuje: Zagłada SarnathuZapomniane miastoW górach szaleństwa.
  • Mtal – „omywany falami” port lub rejon, z którego pochodzą perły rozpuszczane w occie na uczcie uświetniającej tysięczną rocznicę zgładzenia IB przez SARNATH. Występuje: Zagłada Sarnathu.
  • Mthura – jeden spośród światów w dwudziestu ośmiu galaktykach dostępnych dla MIESZKAŃCÓW YADDITH. Występuje: Poprzez bramy srebrnego klucza.
  • Mu – kontynent z mitów powszechnych, zaadaptowany przez Lovecrafta. Życie kwitło na nim około 200 tysięcy lat temu. Zatopiony pod falami Pacyfiku w wyniku wielkich burz i aktywności wulkanicznej. Wszystkie wysepki Polinezji są rzekomo pozostałościami po nim. Zanim na Mu osiedlili się ludzie, mieszkali tam MI-GO. W regionie K’NAA na tym kontynencie przetrzymywany był GHATANOTHOA. Występuje: Sploty MeduzyZ otchłani czasu.
  • Narath – miasto w krainie snów, z „setką rzeźbionych bram i kopułami z chalcedonu”. Występuje: Srebrny klucz.
  • Naraxa – rzeka w krainie snów, przepływająca przez CELEPHAΪS. Występuje: Celephaïs, W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Narg – święta rzeka w krainie snów, obfitująca w ryby i płynąca w rajskiej krainie CATHURII. Występuje: Biały Statek.
  • Narthos – dolina, w której płynie rzeka XARI. Występuje: Droga Iranona.
  • Nath – mityczna kraina o bliżej niesprecyzowanym położeniu. Na jej temat można poczytać w KRONIKACH NATH RUDOLFA YERGLERA. W roku „Czarnej Kozy” nawiedził ją „cień z kosmosu”. Występuje: The Tree on the Hill.
  • Ngranek – szczyt ze skał magmowych w krainie snów na wyspie ORIAB, dwa dni drogi zebrą od BAHARNY. W dawnych czasach na ten wierch przybywali WIELCY z KADATH. Jest to jedyny szczyt, gdzie zostawili ślady swojej bytności: gigantyczną twarz wyrzeźbioną na swoje podobieństwo. Oblicze to znajduje się po stronie trudno dostępnej dla wspinających się. U podnóża góry pracują zbieracze lawy. Na szczycie w jaskiniach mieszkają strzegące Ngraneku NOCNE ZMORY. Z kolei poza górą znajduje się straszliwa DOLINA PNATH. Na Ngranek wchodzi RANDOLPH CARTER, próbujący dowiedzieć się jak wyglądają WIELCY. Występuje: To a DreamerZewnętrzni bogowie, W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Nir – miasto w krainie snów, w sąsiedztwie HATHEG i ULTHARU, nad rzeką SKAI. Występuje: Koty UltharuZewnętrzni bogowie, W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Nith – porośnięta kolcolistem równina w krainie K’N-YAN. Spotkać można na niej ruiny opuszczonych, maszynowych miast. Występuje: Kopiec.
  • Nithon – kontynent w jakiś sposób powiązany z YUGGOTH, na którym rodzą się kwiaty, które przechodzą wszelkie ziemskie pojęcie. Występuje: Grzyby z Yuggoth (sonet XIV: Star-Winds).
  • Nithra – krystaliczna rzeka, która zdaniem IRANONA płynęła przez nieistniejącą AIRĘ. Występuje: Droga Iranona.
  • N’kai – podziemna kraina wiecznych ciemności, położona w otchłaniach pod YOTH. Przelewa się tam POMIOT TSATHOGGUY, oddając cześć rodzicowi. Wejścia do N’kai otwarły się w wyniku działania nieznanych sił. Gdy lud K’N-YAN zstąpił do tych otchłani i zbadał co w nich jest, zapieczętował te obszary na zawsze. Ok. 1545 roku istnienie N’kai stanowi zaledwie legendę, której nikt nie jest w stanie potwierdzić, gdyż nie ma śladu po wejściach do otchłani. Występuje: KopiecSzepczący w ciemności.
  • Noton – góra w krainie LOMAR. Występuje: Polaris.
  • Nython – potrójna gwiazda w bliskości YADDITH. RANDOLPH CARTER w postaci Zkauby wybrał lot na tę gwiazdę jako pretekst do ucieczki na Ziemię. Występuje: Poprzez bramy srebrnego klucza.
  • Pałac Siedemdziesięciu Radości – wzniesiona z różowego kryształu siedziba króla KURANESA w CELEPHAΪS. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Parg – rejon, z którego pochodzą tłuści, czarni niewolnicy, sprzedawani w DYLATH-LEEN dziwnym kupcom w turbanach. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Pnath – dolina za górą NGRANEK, która sięga podziemi krainy snów. W Zagładzie Sarnathu pojawia się wzmianka, iż król SARNATH pił zdobyte w niej wino, toteż niewykluczone, że akurat w tym opowiadaniu chodzi o inne Pnath. Do doliny tej zostaje zrzucony RANDOLPH CARTER, pochwycony przez NOCNĄ ZMORĘ podczas wspinaczki na NGRANEK. W Pnath zamieszkują BHOLE. Pełno tam kości wyrzucanych przez ucztujące na padlinach GHULE. Niewłaściwa transkrypcja rękopisów Lovecrafta przez wydawnictwo Arkham House sprawiła, że w starszych wydaniach nazwa pojawia się jako Pnoth. Występuje: Zagłada Sarnathu, W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Południowe, Morze – jak nazwa wskazuje, znajdujące się na południu krainy snów morze. Położona jest na nim wyspa ORIAB. Do Morza Południowego wpada rzeka SKAI. Jeśli płynąć na zachód tego zbiornika, dotrze się niechybnie do BAZALTOWYCH SŁUPÓW ZACHODU, za którymi jest wielka katarakta, a czarne galery wzbijają się na KSIĘŻYC. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Ogrothan – miasto gdzieś w krainach snów. Wiadomo jedynie, że sprowadza onyks z INGANOK. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Olathoë – największe miasto w krainie LOMAR, położone na płaskowyżu Sarkis, między górami Noton i Kadiphonek. Zbudowane z marmuru, szczyciło się wieloma świątyniami. Wiadomo, że jedna z nich była poświęcona ropuszemu bogowi TSATHOGGUA. Splądrowane i zniszczone przez GNOPHKEHÓW. Występuje: PolarisDroga Iranona, W poszukiwaniu nieznanego KadathKopiecW górach szaleństwa.
  • Oonai – miasto lutni i tańców za WZGÓRZAMI KARTHIAŃSKIMI, do którego zawędrował IRANON ze swoim przyjacielem ROMNODEM. Mieszkańcy Oonai, choć z początku przychylni IRANONOWI, z czasem znudzili się jego pieśniami. Występuje: Droga Iranona.
  • Ooth-Nargai – dolina w krainach snów, w której znajduje się miasto CELEPHAΪS. Wyśnił ją KURANES. W dolinie tej w ogóle nie występuje zjawisko starzenia się. Występuje: Celephaïs, W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Oriab – wielka wyspa na MORZU POŁUDNIOWYM z dużym jeziorem YATH w głębi lądu, głównym portem BAHARNĄ, a także szczytem NGRANEK. Z Oriabu inne krainy czerpią głównie żywicę oraz skały magmowe. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Oukranos – urokliwa rzeka płynąca w pobliżu puszcz KLED w krainie snów. Przepływa przez miasto THRAN. Występuje: Srebrny klucz, W poszukiwaniu nieznanego KadathPoprzez bramy srebrnego klucza
  • Rinar – miasto w krainie snów, o którym wiadomo jedynie, że sprowadza onyks z INGANOK. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • R’lyeh – zatopione w falach Pacyfiku miasto, w którym drzemie na wpół umarły CTHULHU wraz z POMIOTEM CTHULHU (nazywanym czasami WIELKIMI PRZEDWIECZNYMI), czekając na przebudzenie aż, jak twierdzą kultyści, „gwiazdy będą w porządku”, cokolwiek to znaczy. Zgodnie ze współrzędnymi GUSTAFA JOHANSENA, R’lyeh znajduje się mniej więcej na 126° 43’ długości zachodniej i 47° 9’ szerokości południowej. W czasach nowożytnych R’lyeh w wyniku ruchów tektonicznych wynurzyło się na ponad tydzień w okresie 23 marca – 2 kwietnia 1925 roku. Z R’lyeh rzekomo pochodziła bestia, którą była Marcelina z opowiadania Sploty Meduzy. Stwory spoczywające w R’lyeh miały swój własny język. Występuje: Zew CthulhuElektryczny katKopiec (jako Relex, zgodnie z hiszpańską pisownią), Sploty MeduzySzepczący w ciemnościW górach szaleństwaWidmo nad InnsmouthCzłowiek z kamieniaPoprzez bramy srebrnego klucza.
  • Rokol – nieokreślony z grubsza kraj, którego władca przybył do SARNATH na fetę z okazji tysiąclecia zburzenia IB. Wiadomo, że znajduje się daleko od SARNATH. Występuje: Zagłada Sarnathu.
  • Sarkis – płaskowyż w krainie LOMAR, na którym leży OLATHOË. Występuje: Polaris.
  • Sarkomand – bazaltowe, opustoszałe miasto w krainie snów, w dolinie poniżej LENG, „którego ruiny blakły na milion lat zanim pierwsza prawdziwie ludzka istota ujrzała światło słońca”. Znajdują się tam schody wiodące do podziemnych czeluści, strzeżone przez dwa skrzydlate lwy z diorytu, a także NOCNE ZMORY. W Sarkomandzie RANDOLPH CARTER uratował zaprzyjaźnione GHULE przed KSIĘŻYCOWYMI BESTIAMI. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Sarnath – obecnie nieistniejące już miasto w rejonie MNAR w krainie snów, położone nad olbrzymim jeziorem. Wzniesione w miejscu, gdzie odkryto złoża cennych metali. Niedaleko niego istniało miasto IB, w którym mieszkały odpychające istoty. Lud Sarnath tak bardzo ich nie znosił, że w końcu wyrżnął je wszystkie w pień, zabierając jako trofeum posąg bożka BOKRUGA, który tej samej nocy zniknął, pozostawiając za sobą martwego arcykapłana. Przez następne 1000 lat miasto prosperowało, ustanawiając szlaki handlowe z największymi ośrodkami w regionie. Otoczone grubym marmurowym murem, szczyciło się domami z cegły i chalcedonu, pięknymi świątyniami, pałacami oraz ogrodami. Kiedy władca postanowił uczcić tysiąclecie zniszczenia IB wystawnymi ucztami i zabawami, nastąpiło wypełnienie przepowiedni: zguba przyszła na Sarnath, miasto zniknęło z powierzchni ziemi, pozostawiając po sobie jedynie moczary. Występuje: Zagłada SarnathuZapomniane miastoDroga Iranona.
  • Selarn – miejscowość w krainie snów, położona na północny-zachód od INGANOK. Z tekstów Lovecrafta nie wiadomo nic więcej. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Serannian – miasto w krainie snów, położone w chmurach nad CELEPHAΪS, w miejscu, gdzie niebo styka się z morzem. Jego władcą jest KURANES. Zbudowane z różowego marmuru, charakteryzuje się licznymi wieżami. Z CELEPHAΪS pływają do Serannianu malowane galery. Występuje: Celephaïs, W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Shaggai – ROBERT BLAKE napisał opowiadanie pt. Shaggai, potem wspomina o nim w swej przedśmiertnej notce. Koncepcję Shaggai rozwinął w opowiadaniu The Insects from Shaggai (1964) Ramsey Campbell. Występuje: Nawiedziciel Mroku.
  • Shonhi – jedno z ciał niebieskich, na które podróżował RANDOLPH CARTER w ciele ROBAKA Z YADDITH. Występuje: Poprzez bramy srebrnego klucza.
  • Sidrak – góra za miastem TELOTH w krainie snów. Występuje: Droga Iranona.
  • Sinara – miasto w krainie snów nad rzeką XARI. IRANON pragnął śpiewać tam poganiaczom wielbłądów, ale ci okazali się opojami i gburami i nie chcieli pięknej muzyki. Występuje: Droga Iranona.
  • Skai – rzeka w krainie snów wpadająca do MORZA POŁUDNIOWEGO i mająca źródła na górze LERION. Przepływa przez ZACZAROWANY LAS, leżą nad nią ULTHAR, HATHEG, NIR oraz DYLATH-LEEN. Występuje: Koty UltharuZewnętrzni bogowieSrebrny klucz, Dziwny, wysoki dom wśród mgieł, W poszukiwaniu nieznanego KadathPoprzez bramy srebrnego klucza.
  • Sona-Nyl – Kraj Marzeń w krainie snów nad MORZEM POŁUDNIOWYM. Na powitanie żeglarzy przybywających do Sona-Nyl pojawiają się dwa kryształowe przylądki, spięte łukiem, sama zaś kraina pełna jest najwyższego piękna: miast, pałaców, świątyń, strumieni, ogrodów, kwiatów; nie istnieje tam czas, cierpienie ani śmierć. W poszukiwaniu złudnych mrzonek CATHURII odrzucił ją BASIL ELTON, latarnik z opowiadania Biały StatekWystępuje: Biały Statek, W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Stethelos – miasto w krainie snów, gdzie panuje wieczna młodość. Występuje: Zielona ŁąkaDroga Iranona.
  • Szambala – mityczne miasto z legend tybetańskich i hinduskich. Wg mitologii Cthulhu zbudowali je mieszkańcy LEMURII pięćdziesiąt milionów lat temu i istnieje do dziś na „wschodniej pustyni” w Azji, chronione otoczką energii metapsychicznej. Występuje: Dziennik Alonzo Typera.
  • Tanariańskie, Wzgórza – za nimi w krainie snów znajduje się dolina OOTH-NARGAI, a w niej – CELEPHAΪS. Lovecraft wspomina w pewnym miejscu  (W poszukiwaniu nieznanego Kadath), że można tam znaleźć zakazane drogi wiodące do świata jawy. Występuje: Celephaïs, W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Teloe – kraina za STRUMIENIAMI ARYNURIAŃSKIMI i Mleczną Drogą, pełna miast z bursztynu i chalcedonu oraz rzek złota. W Teloe królują młodość, piękno i przyjemność. Występuje: Pełzający Chaos.
  • Teloth – granitowe miasto w krainie snów o kwadratowych domach, gdzie ludzie są interesowni i ponurzy. Droga Iranona rozpoczyna się w tym mieście. Przyziemni mieszkańcy miasta, po wysłuchaniu pieśni IRANONA, radzą mu zatrudnić się u szewca. Bohater opowiadania spotyka tam ROMNODA, który będzie mu towarzyszył przez pewien czas w wyprawie. Występuje: Droga Iranona.
  • Thal – jedna z bliźniaczych latarni morskich w BAHARNIE na wyspie ORIAB w krainie snów. Druga to THON. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Thalarion – olbrzymie Miasto Tysiąca Cudów w krainie snów, ponure, kamienne, lecz kuszące. „Do Thalarionu, Miasta Tysiąca Cudów, wielu zawitało, atoli żaden nie powrócił. Spacerują tam jeno demony i stwory, co to już nie są ludźmi, a ulice bieleją od niepogrzebanych kości tych, co spojrzeli na władającego miastem upiora LATHI” (przeł. Mateusz Kopacz, Biały Statek). Występuje: Biały Statek, W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Thon – jedna z bliźniaczych latarni morskich w BAHARNIE na wyspie ORIAB w krainie snów. Druga to THAL. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Thraa – miasto w krainie snów nad rzeką AI, wymieniane najczęściej z pozostałymi ośrodkami w regionie: ILARNEK oraz KADATHERONEM. występuje: Zagłada SarnathuDroga Iranona, W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Thran – bajeczne miasto w krainie snów o tysiącu pozłacanych wież, dwustu bramach i alabastrowo białych ścianach, leżące nad rzeką OUKRANOS. Każdy, kto pragnie tam wejść, musi opowiedzieć strażnikowi trzy niewiarygodne sny. Występuje: Srebrny klucz, W poszukiwaniu nieznanego KadathPoprzez bramy srebrnego klucza.
  • Thok – góry w krainie snów na wyspie ORIAB. Za nimi leży dolina PNATH, do której NOCNE ZMORY zrzucają próbujących wspiąć się na wierch NGRANEK. Niewłaściwa transkrypcja rękopisów Lovecrafta przez wydawnictwo Arkham House sprawiła, że w starszych wydaniach nazwa pojawia się jako Throk. Występuje: To a DreamerW poszukiwaniu nieznanego KadathGrzyby z Yuggoth (sonet XX: Night-Gaunts).
  • Thurai – wierch w krainie snów, na którego ośnieżony czub niegdyś przybywali WIELCY. Jeśli dziś zdarza się im pojawić na Thurai, ludzie biorą ich łzy za deszcz. Występuje: Zewnętrzni bogowie.
  • Tsan-Chan – chińskie, okrutne cesarstwo, które powstanie pięć tysięcy lat po Chrystusie. Występuje: Poza murem snuCień spoza czasu.
  • Tsath – „Na stoku w dole leżały rozsiane z rzadka skromne farmy, a tu i ówdzie – świątynie; za stokiem z kolei rozpościerała się gigantyczna równina, niczym szachownica pokryta posadzonymi drzewami, nawodniona wąskimi kanałami poprowadzonymi od rzeki, poprzeplatana szerokimi, geometrycznie precyzyjnymi drogami ze złota i bazaltowych bloków. Grube srebrne powrozy wyniesione na złotych kolumnach spinały niskie, rozciągnięte budowle lub skupiska budowli, zaś w niektórych miejscach dało się zobaczyć szeregi częściowo pogrążonych w ruinie słupów, na których nie było kabli. Ruch na polach świadczył, że odbywała się orka, a gdzieniegdzie ZAMACONA dostrzegał mężczyzn pracujących na polu z pomocą odstręczających półludzkich czworonogów. Największe wrażenie sprawiała jednak oszałamiająca perspektywa gromad iglic i wieżyc sterczących daleko za równiną i połyskujących kwieciście, tęczowo w roziskrzonym błękitnym świetle” (przeł. Mateusz Kopacz, Kopiec). Miasto będące główną siedzibą ludu K’N-YAN (przynajmniej jeśli chodzi o połowę XVI wieku), które wypracowało swoją dominacyjną pozycję na drodze wojen z rasami zamieszkującymi inne części regionu. W wyniku postępującej mechanizacji oraz wzrostu standardów życia w Tsath skupiło się całe życie K’N-YAN. Nazwa miasta pochodzi od kultu TSATHOGGUY, który w pewnym okresie zdominował wszystkie inne, mimo że później z pewnych powodów został szybko porzucony. Występuje: Kopiec.
  • Ulthar – miasto w krainie snów, leżące nad rzeką SKAI, w sąsiedztwie miejscowości NIR oraz HATHEG, a także wielkiej kamienistej pustyni. Na przedmieściach Ultharu pełno farm i pól kapusty. Domy w mieście mają dwuspadowe dachy i wysunięte nadbudówki, wąskie uliczki wspinające się na wzgórza i liczne nadstawki kominowe. Ulthar słynie z wielkiej ilości kotów, a także prawa, zgodnie z którym zabronione jest zabijanie tych zwierząt. Prawo to wzięło się z faktu, że w mieście żyła para staruszków, która nie znosiła kotów i dokonała mordu na małym czarnym kociaku, który stanowił jedyną pociechę pewnego sieroty; w odwecie koty całego miasta wywarły na staruszkach straszliwą zemstę. Zakaz zabijania kotów upamiętnia to wymowne zdarzenie. Koty Ultharu uratowały RANDOLPHA CARTERA, gdy tego porwano na KSIĘŻYC. W Ultharze przechowywany jest egzemplarz MANUSKRYPTÓW PNAKOTYCZNYCH. Występuje: Koty UltharuZewnętrzni bogowie, Srebrny klucz, Dziwny, wysoki dom wśród mgiełW poszukiwaniu nieznanego KadathPoprzez bramy srebrnego klucza.
  • Urg – wioska na północ od INGANOK, z kopulastymi domami. Wypoczywają w niej kupcy oraz górnicy w drodze do kamieniołomów na północy. Na zachód odbija droga do osady SELARN. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Uzuldaroum – fikcyjne miasto stworzone w wyobraźni Clarka Ashtona Smitha, stolica HIPERBOREI po porzuceniu COMMORIOMU przez lud tej krainy. Występuje: W górach szaleństwa.
  • Waluzja – fikcyjne królestwo stworzone przez Roberta E. Howarda, które leżało na obszarze zajmowanym obecnie przez Morze Śródziemne. Zamieszkiwali je LUDZIE-GADY. Występuje: W górach szaleństwaCień spoza czasuDziennik Alonzo TyperaNawiedziciel Mroku.
  • Wężowa Nora – jaskinia w lesie nieopodal rezydencji Carterów na północ od ARKHAM. Unikana przez ludzi, znajduje się w niej brama do innych wymiarów, otwierana SREBRNYM KLUCZEM. Wykorzystywał ją do dziwnych praktyk Edmund Carter, czarnoksięski przodek RANDOLPA CARTERA. Sam Randolph spędził w niej jeden dzień w dzieciństwie, ulegając osobliwej przemianie w przewidującego przyszłość marzyciela. Występuje: Srebrny kluczPoprzez bramy srebrnego klucza.
  • Xari – rzeka w krainie snów, w dolinie NARTHOS. Leżą nad nią m.in. miasta SINARA oraz JAREN. Występuje: Droga Iranona.
  • Xura – „Kraj Rozkoszy Niedosięgłych” w krainie snów, nad MORZEM POŁUDNIOWYM. Choć kusi pięknem uroczych zagajników i świetlistych altan, bliższe zetknięcie z tym miejscem ujawnia tylko smród rozkładu i trupiej zgnilizny. Występuje: Biały StatekW poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Yaddith – planeta w odległej galaktyce, na której mieszkają robakopodobne stworzenia, i na którą pod postacią czarownika Zkauby trafił RANDOLPH CARTER. Planecie zagrażała kolonia BHOLI, które poryły glob jak plaster miodu. Utrzymywały ich w ryzach czary Zkauby. Gdy CARTER wcielił się w niego i uciekł z Yaddith, glob został skazany na zagładę z rąk BHOLI. Cała wiedza na Yaddith pochodziła z HIPERBOREI. Występuje: Grzyby z Yuggoth (sonet XXXII: Alienation), Poprzez bramy srebrnego kluczaDziennik Alonzo TyperaNawiedziciel Mroku.
  • Yaddith-Gho – bazaltowa góra na prastarym kontynencie MU, w prowincji K’NAA. Na jej szczycie MI-GO zbudowali fortecę, w której trzymano istotę o imieniu GHATANOTHOA. Występuje: Z otchłani czasu.
  • Yath – jezioro na wyspie ORIAB w krainie snów, połączone kanałem z portem BAHARNA. Na jego brzegu spoczywają ceglane ruiny miasta o zapomnianej nazwie. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Yekub – planeta w odległej galaktyce, z której pochodzą WIJE. Ich miasta składają się w głównej mierze z sześciennych budowli, wewnątrz spotkać można meble w postaci niskich stołów i piedestałów, dostosowanych do ich rozmiarów. Światło dnia na planecie ma kolor szafirowy. Nazwa tego świata pojawia się w opowiadaniu Wyzwanie spoza światów, ale nie w części napisanej przez Lovecrafta, wymyślił ją Robert E. Howard. Patrz: Wyzwanie spoza światów.
  • Y’ha-nthlei – pradawne podwodne miasto ISTOT Z GŁĘBIN, położone w otchłani przy DIABELSKIEJ RAFIE. Charakteryzuje się cyklopową architekturą oraz wieloma kolumnami. Występuje: Widmo nad Innsmouth.
  • Yhe – kraina istniejąca niegdyś na Pacyfiku. Występuje: Cień spoza czasu.
  • Yian – nie wiadomo do końca, co to takiego. Zamieściliśmy tę nazwę w „mitycznych miejscach”, ponieważ być może chodzi o miasto YIAN-HO. Inna opcja, naszym skromnym zdaniem bardziej prawdopodobna, to że jest to nawiązanie do fikcyjnego miasta Yian pojawiającego się w opowiadaniu The Maker of Moons Roberta W. Chambersa. Występuje: Szepczący w ciemności.
  • Yian-Ho – straszliwe, ukryte miasto, będące „dziedzictwem LENG„, cokolwiek to znaczy. Występuje: Poprzez bramy srebrnego kluczaDziennik Alonzo Typera.
  • Yoth – oblany wiecznieczerwoną poświatą świat podziemny, znajdujący się pod K’N-YAN. Lud tego ostatniego regionu odkrył w nim tajemnicze ruiny oraz dziwaczne, gadzie istoty GYAA-YOTHN, przywodzące na myśl dalekich przodków człowieka. Nie wiadomo, czy były one pierwotnymi mieszkańcami obróconych w ruinę miast, w każdym razie rękopisy znalezione w pozostałościach siedzib świadczą, że Yothianie przypominali jaszczury, posiadali umiejętność kreacji życia i tworzyli rasy niewolnicze. W tych rękopisach opisano również pochodzący z otchłani N’KAI pod Yoth kult TSATHOGGUY, który najprawdopodobniej przyczynił się do zakończenia cywilizacji Yoth. Występuje: KopiecSzepczący w ciemności.
  • Yuggoth – mityczna nazwa planety na krańcach Układu Słonecznego, zapewne Plutonu, choć Lovecraft nigdzie nie mówi wprost, że o niego chodzi. Na Yuggoth znajduje się przyczółek MI-GO, ostatnia „stacja” tych istot oraz ich jeńców przed podróżą poza Układ Słoneczny. Mi-Go zamieszkują tam miasta z czarnego kamienia o pozbawionych okien, wysokich wieżach, które stanowią pozostałość po jeszcze starszej, nieznanej cywilizacji. W Horrorze w muzeum wspomniane jest, że miasta na Yuggoth stoją zanurzone w ciepłym morzu i że przybył stamtąd RHAN-TEGOTH. MI-GO sprowadzili stamtąd na Ziemię GHATANOTHOĘ, swojego boga lub opiekuna. Na Yuggoth powstał także LŚNIĄCY TRAPEZOEDR, nie wiadomo jednak, czy jego twórcą są Mi-Go, czy wcześniejsza rasa. Występuje: Grzyby z Yuggoth (sonet IV: Rozpoznanie, sonet XIV: Star-Winds), Sploty MeduzySzepczący w ciemności, Horror w muzeumZ otchłani czasuPoprzez bramy srebrnego kluczaNawiedziciel Mroku.
  • Zaczarowany Las – las w krainie snów, ważny głównie z tego względu, że znajduje się w nim BRAMA GŁĘBSZEGO SNU, czyli wejście dla śniących do świata marzeń. „(…) powykręcany las, którego przysadziste, monstrualne dęby splatają swe długie, ciekawskie konary i emanują przygaszoną fosforescencją osobliwych grzybów” (przeł. Mateusz Kopacz, W poszukiwaniu nieznanego Kadath). Znajduje się nieopodal ULTHARU. W zaczarowanym lesie znaleźć można wielką kamienną klapę wiodącą do miasta GUGÓW. Las zamieszkują ZUGOWIE. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Zakarion – miasto w krainie snów, w którym odnaleźć można wiedzę dawnych mędrców na pożółkłych papirusach. Występuje: Ex Oblivione.
  • Zapomniane Miasto – patrz: Bezimienne Miasto.
  • zatopione miasto – prastare ruiny w odmętach MORZA POŁUDNIOWEGO w krainie snów, pięć dni statkiem na południowy-wschód od DYLATH-LEEN. W okolicy zatopionego miasta często dochodzi do znikania statków, dlatego marynarze jej unikają. Gdy pogoda sprzyja, zatopione miasto staje się widoczne w przejrzystej wodzie, widać zwłaszcza przemykające ulicami cienie. Występuje: W poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Zar – kraj w świecie snów, gdzie pośród kolumnowych świątyń, białych dachów, tarasów i zielonych trawników mieszkają wszelkie marzenia oraz myśli o pięknie, które choć raz stały się udziałem człowieka, lecz które ten potem zapomniał. Powiada się, że każdy, kto raz zawitał do Zar, nigdy nie wrócił do ojczystej ziemi. Kraj handluje z wyspą ORIAB, sprowadza m.in. lilie o niezwykłych kolorach. Występuje: Biały StatekW poszukiwaniu nieznanego Kadath.
  • Zin – grobowce w świecie podziemnym krainy snów, za szczytami THOK. Zamieszkują je BHOLE, GHASTY, GUGI oraz GHULE. Krypty Zin znajdowały się również pod największym z miast YOTH, nie wiadomo jednak czy, podobnie jak LENG, znajdują się na granicy światów realnego i wyśnionego, czy chodzi o dwa zupełnie różne miejsca określane w ten sam sposób. Występuje: To a Dreamer, W poszukiwaniu nieznanego KadathKopiec.
  • Zuro – „ospała” rzeka w krainie snów, przepływająca przez TELOTH. Występuje: Droga Iranona.