The Dreams in the Witch House

Data powsta­nia: styczeń – 28 lutego 1932

Data i miej­sce pierw­szej publi­ka­cji: lipiec 1933, „Weird Tales”, wol. 22, nr 1

Ame­ry­kań­skie oraz angiel­skie wyda­nia książkowe:

Pol­skie wydania:

Jako Sny w Domu Wiedźmy:

Uwagi:

Walter Gilman, student matematyki na Uniwersytecie Miskatonic, mieszka na poddaszu tzw. Domu Wiedźmy. Z czasem zaczyna doznawać coraz dziwniejszych wizji sennych, w których pojawia się stara czarownica oraz jej przypominający przerośniętego szczura chowaniec. Dzięki tym snom Gilman uzyskuje zdolność postrzegania hiperprzestrzeni – wymiarów wykraczających poza trzy standardowe. Jednocześnie zaczyna lunatykować, sny przeradzają się w koszmary, a w Arkham mają miejsce przedziwne wydarzenia.

W Snach w Domu Wiedźmy zadziwia rozmach autora, próbującego uporać się z przedstawieniem czterowymiarowej przestrzeni, niemniej sporo tu nielogiczności, a styl jest odrobinę pretensjonalny i niedbały. Mimo to warto z uznaniem spojrzeć na niektóre pomysły, choćby temat podróży międzygwiezdnych za pomocą dziwnych kątów i zakrzywień obiektów w przestrzeni trójwymiarowej. Przypomina to dzisiejszy pogląd fizyków na podróże w czasie i przestrzeni za pomocą dziur czasoprzestrzennych. Warto polecić wnikliwy artykuł autorstwa Fritza Leibera na temat tych aspektów opowiadania, zatytułowany Through Hyperspace with Brown Jenkin, który znaleźć można m.in. w zbiorze Wri­ters of the Dark – H.P. Love­craft and Fritz Leiber.

Lovecraft pokazał utwór kolegom przed wysłaniem go gdziekolwiek, i choć ogólna reakcja była raczej przychylna, August Derleth silnie skrytykował opowiadanie. W związku z tym autor odłożył rękopis do szuflady. Mimo krytyki Derleth potajemnie przesłał Sny w Domu Wiedźmy do „Weird Tales”, gdzie zaakceptowano opowiadanie. Lovecraft otrzymał za nie 140 dolarów.

„Weird Tales” z pierwodrukiem opowiadania

SKANY MASZYNOPISU

Patrz również: