Ponieważ Lovecraft był entuzjastą opowieści niesamowitej, nieustannie poszukiwał nowych utworów, które by go zachwyciły. Z tych zachwytów zaskakująco często czerpał inspiracje do swej własnej twórczości, dzięki czemu dziś w prozie i poezji Lovecrafta odnaleźć można liczne tropy do innych pisarzy.
Dział ten ma na celu prezentację utworów, które Lovecraft czytał, a które nie są dostępne po polsku w żadnym wydaniu książkowym. – to w sekcji Lovecraft czytał. Niżej znajduje się sekcja Lovecraft czerpał, która stanowi stopniowo rozwijaną bazę drobnych, ukrytych zapożyczeń Lovecrafta z innych twórców. O zapożyczaniu szerszych motywów ze swoich mentorów, jak np. motywu ukrytej rasy czyhającej w czeluściach świata, piszę w dziale Ulubieni pisarze. Lovecraft czytałby to z kolei zestaw recenzji dotyczących wybranych pozycji z kręgu opowieści niesamowitej, które w mniemaniu administratora strony mogłyby przypaść Lovecraftowi do gustu, gdyby żył dzisiaj. Na pewno warto zwrócić na nie uwagę, gdyż w jakiś sposób stanowią ciekawą kontynuację teorii literatury grozy głoszonej przez pisarza z Providence.
Lovecraft czytał
Lovecraft czerpał
- Edward Frederic Benson:
- postać Reanimatora Herberta Westa została zainspirowana nowelą „And the Dead Spake-„
- postać malarza Pickmana bardzo przypomina bohatera Negotium Perambulans (wyd. pol. w: Widzialne i niewidzialne, C&T, Toruń 2015)
- Henri Béraud:
- Ambrose Bierce:
- niewidzialna istota ze Zgrozy w Dunwich to prawdopodobnie echo Draństwa (Jeździec na niebie i inne opowiadania, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2005)
- Robert W. Chambers:
- Irvin S. Cobb:
- H.B. Drake:
- Lord Dunsany:
- w opowiadaniu Przyszła na Sarnath zagłada Lovecraft zapożycza dwa rekwizyty: zielony posąg z The Gods of the Mountain oraz olbrzymią kość słoniową z Beztroskich dni na rzece Yann (wyd. pol. w: Barbarzyńca i marzyciel, Versus, Lublin 1990)
- opowiadanie Beztroskie dni na rzece Yann to także inspiracja Białego Statku
- utworem bardzo podobnym do Celephaïs jest The Coronation of Mr. Thomas Shap
- Przerażający Staruch to pastisz The Probable Adventure of Three Literary Men
- wzorem dla Innych bogów było z kolei opowiadanie Of How the Gods Whelmed Sidith
- opowiadanie On mogło być zainspirowane utworem The Chronicles of Rodriguez. Z tego samego tekstu czerpał też prawdopodobnie do Dziwnego domu wysoko wśród mgieł
- w opowiadaniu The Journey of the King występuje żebrak Yeb, którego imię Lovecraft zapożyczył do opowiadań Ostatnia próba, Kopiec, Z bezmiaru eonów
- Hans Heinz Ewers:
- Nawiedziciel mroku czerpie z Pająka (wyd. pol. m.in. w: Dama tyfusowa, Civis Press, Jelenia Góra 1990)
- Theophile Gautier:
- niektóre elementy Pod piramidami Lovecraft zaczerpnął z opowiadania Une nuit de Cléopâtre (Jedna z nocy Kleopatry)
- Nathaniel Hawthorne:
- w notatkach Nathaniela Hawthorne’a znajduje się fragment mówiący o ludzkiej twarzy wyrzeźbionej w zboczu góry. Na ich podstawie powstało opowiadanie Wielka skalna twarz (po polsku w zbiorze Diabeł w rękopisie, Czytelnik, Warszawa 1985). Bez wątpienia Lovecraft wykorzystał ten element, pisząc o górze Ngranek w Innych bogach oraz Ku nieznanemu Kadath śniącej się wędrówce
- John Uri Lloyd:
- Jack London:
- Lovecraft mógł zainspirować się powieścią Przed Adamem (wyd. pol. Wiedza Powszechna, Warszawa 1957), pisząc Za ścianą snu
- Arthur Machen:
- Zimno niewątpliwie ma dużo wspólnego z Opowieścią o białym proszku (wyd. pol. w: Troje szalbierzy, C&T, Toruń 2018)
- Wielki Bóg Pan (Inne światy, C&T, Toruń 2006) zainspirował Zgrozę w Dunwich
- Walter de la Mare:
- postacie nikczemnych świętych ze Zgrozy w Red Hook wzięte zostały z Katedry Wszystkich Świętych Waltera de la Mare (wyd. pol. w: Quincunx i inne opowiadania, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1980)
- Cień spoza czasu oraz Coś na progu noszą podobieństwo do powieści The Return
- Szepczący w ciemności to niemal plagiat Samotnika (wyd. pol. w: Nie czytać o zmierzchu!, tom 1, Iskry, Warszawa 1983)
- Guy de Maupassant:
- Lovecraft czerpał do Zewu Cthulhu oraz Zgrozy w Dunwich z opowiadania Horla (wyd. pol. np. w zbiorze Horla i inne opowiadania, Czytelnik, Warszawa 1961 lub antologii Historie osobliwe i fantastyczne, PIW, Warszawa 1975)
- Abraham Merritt:
- inspiracją Zewu Cthulhu była powieść Księżycowe Jezioro (wyd. pol. Alfa, Warszawa 1995)
- Barry Pain:
- Edgar Allan Poe:
- w poemacie prozą pt. Pamięć występuje seria zapożyczeń z Poego: Demon występuje w Cisza – bajka, dolina Nis w wierszu The Valley of Nis (w późniejszej wersji, The Valley of Unrest, dolina nie ma już nazwy), rozmowa dwóch „duchów” w Dialogu Eirosa i Charmiona
- opowiadanie Grobowiec nosi wyraźne podobieństwo do Legei oraz Berenice
- Lovecraft zapewne inspirował się Rękopisem znalezionym w butli, pisząc Biały Statek
- ptaki krzyczące „Tekeli-li!” w powieści W górach szaleństwa to niejawne odwołanie do Opowieści Arthura Gordona Pyma z Nantucket
- Wyrzutek przywodzi na myśl opowiadania Berenice oraz William Wilson
- Robert Louis Stevenson:
- w opowiadaniu Grobowiec, którego główny motyw zresztą przypomina bardzo Niezwykły przypadek doktora Jekylla i pana Hyde’a, pojawia się ród o nazwisku Hyde
- lord Alfred Tennyson:
- Zew Cthulhu oraz apokaliptyczny klimat opowiadania mogły być zainspirowane wierszem lorda Alfreda Tennysona pt. The Kraken (1830). Pewne frazy wiersza noszą uderzające podobieństwo do pewnych wyrażeń z twórczości Lovecrafta
Podziękowania: za wskazanie niektórych zapożyczeń dziękuję Maciejowi Płazie, szczególnie jego posłowiu do Przyszła na Sarnath zagłada.
Lovecraft czytałby