• RPG – Role Playing Game, czyli gra w odtwarzanie ról. Po polsku nazwa się ją Grą Fabularną. To rodzaj rozgrywki, gdzie grupa ludzi uczestniczy w grze polegającej na odtwarzaniu stworzonych wcześniej postaci, wedle pewnego scenariusza.
  • PG (ang. Player Characters – PC; w Zewie Cthulhu – Badacze Tajemnic) – Postacie Graczy, w nich wcielają się rzeczywiści gracze, przy pomocy karty postaci i swojej własnej wyobraźni.
  • MG (ang. Game Master – GM; w Zewie Cthulhu – Strażnik Tajemnic) – Mistrz Gry to jeden z graczy, który jest reżyserem, scenarzystą, specjalistą od efektów specjalnych i odtwarzającym wszystkie inne role w danej przygodzie, poza tymi odgrywanymi przez PG.
  • System – to wymiennie stosowana nazwa zarówno dla danej gry (np. Zew Cthulhu) jak i dla danej Mechaniki (dla Zewu Cthulhu – BRP).
  • BN (ang. Non player character – NPC) – to bohaterowie niezależni, odtwarzani przez Mistrza Gry. Mogą być zarówno pozytywni, jak i negatywni.
  • Mechanika – innymi słowy, jest to ogół praw rządzących daną grą, opisujący wszystkie sytuacje, które zależą od pewnych czynników zewnętrznych, jak i umiejętności danej PG. Na przykład skoki, wspinaczka, walka. Najczęściej mechanika opiera się na rzutach kośćmi (choć nie tylko).
  • Karta Postaci – to karta, na której zapisywane są wszystkie cechy, umiejętności i wszystko inne co tyczy się danej PG. Przeważnie jest to kartka formatu A4.
  • Podręcznik Podstawowy – to książka, w której znajduje się wszystkie zasady potrzebne do gry, zarówno dla graczy, jak i MG. Zdarzają się przypadki, gdy jest ona rozdzielona na dwie osobne pozycje dla każdej z grup, ale większość systemów zawiera się w jednej książce.
  • Scenariusz – zwany również przygodą, to historia, której początek i ogólne zarysy zna MG. PG mają za zadanie rozwiązanie postawionego przed nimi problemu. Scenariusze mogą zajmować jedną lub większą ilość sesji (patrz niżej).
  • Sesja – spotkanie, podczas którego odbywa się gra. Podczas jednej sesji może być rozegrany jeden scenariusz, może ona być  też fragmentem większego scenariusza, który zajmuje kilka sesji by go skończyć. Większa ilość powiązanych ze sobą sesji to kampania (patrz niżej).
  • Kampania – jeśli sesję potraktować jak jeden odcinek serialu, to kampania będzie całym sezonem. Kampania ma motyw przewodni. Często  jest tak, że gracze na początku są nieświadomi tego, że uczestniczą w kampanii i zaczynają dążyć do jej zakończenia na kolejnych sesjach, na których zdradzana jest coraz większa część głównego wątku.
  • Kości – to po prostu kostki do gry. W użytku, prócz tradycyjnych kości sześciościennych, są również cztero-, ośmio-, dziesięcio-, dwunasto- oraz dwudziestościenne. Dla łatwości oznaczane literą k i odpowiednią ilością ścian (sześciościenna – k6, cztero – k4, ośmio – k8, itd.)
  • Dodatki – popularne systemy doczekują się dodatków rozbudowujących w jakiś sposób grę. Można je podzielić na kilka rodzajów:
    • Przygody – zbiory przygód, kilka do kilkunastu niepowiązanych ze sobą scenariuszy
    • Kampania – jak wspomniano wyżej, kilka do kilkunastu powiązanych ze sobą przygód
    • Dodatki związane z miejscami – opisujące pewne obszary światów, w jakich dzieje się gra
    • Dodatki z ekwipunkiem i uzbrojeniem
    • Dodatki dla MG lub Graczy, almanachy wiedzy dla graczy, z nowymi zasadami i czasem scenariuszami lub ekwipunkiem.
    • Dodatkowe settingi – czyli wariacje na temat oryginalnego świata, czasem zupełnie inne, a czasem na przykład przedstawiające podstawowy świat, ale w innych czasach.