Okładka | Autor/wybór | Tytuł | Szczegóły wydania | Opis |
Zygmunt Kałużyński | Koszmary nowego świata | „Nowa Kultura”, nr 11, 1955, s. … | Pierwszy artykuł po polsku poświęcony fenomenowi Lovecrafta. Ponieważ autor bazował na szczątkowych informacjach, tekst zawiera liczne błędy rzeczowe w biografii Lovecrafta (pisarz nie wydrukował żadnego z opowiadań za życia, w listach udzielał porad fachowcom na różne tematy itd.). Natomiast przedstawienie oraz interpretacja cech jego twórczości są już bardziej dorzeczne i interesujące. Pozycja niżej rozbudowuje ten tekst. | |
Zygmunt Kałużyński | Listy zza trzech granic | Czytelnik, Warszawa 1956, s. 7-15 | Poświęcony Lovecraftowi rozdział Koszmary Nowego Świata to prawdopodobnie pierwsza po polsku tak szeroka analiza twórczości Lovecrafta. Należy podkreślić, że powstała zanim wydrukowano w Polsce JAKIEKOLWIEK opowiadanie HPL-a. | |
Marek Wydmuch | Amerykańskie strachy | „Literatura”, nr 38, 1972, s. 9. | Oprócz wyżej wymienionych tekstów Kałużyńskiego – pierwsze omówienie twórczości Lovecrafta w naszym kraju. Zgrabne, trafne i napisane z większym znawstwem niż prace Kałużyńskiego. Wydmuch rozbudowuje artykuł w książce poniżej. | |
Marek Wydmuch | Gra ze strachem | Czytelnik, Warszawa 1975 | Rozdział trzeci książki, zatytułowany Strach zwielokrotniony: Lovecraft, poświęcony jest interesującemu nas pisarzowi. Wydmuch analizuje mechanizmy wzbudzania strachu w jego dziełach, przekrojowo omawiając główne utwory. Zahacza przy tym bez specjalnego porządku o inne tematy, np. spuściznę Lovecraftowską czy powiązania wykorzystywanych przezeń elementów straszących z podobnymi u pisarzy, których ten cenił. Godna uwagi praca, bardzo rzetelna, zwłaszcza jak na okres, kiedy wokół Lovecrafta krążyło wiele mitów, nieobalonych jeszcze przez opracowania S.T. Joshiego. | |
Marek Wydmuch | Cień z Providence | „Kultura”, nr 1, 1981, s. 5 | Kolejny artykuł Marka Wydmucha o życiu i twórczości Lovecrafta, z rysunkiem przedstawiającym pisarza. Przypomina krótszą wersję wstępu do zbioru Zew Cthulhu z 1983 roku. | |
Marek Wilczyński | Suplementing the abyss – H.P. Lovecraft and E.A. Poe | „Studia Anglica Posnaniensia”, t. XXIV, 1992, s. 159-168 | Artykuł można przeczytać TUTAJ. | |
Tadeusz Rachwał | The unnameable representation(s) of the sublime | „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego”, nr 1393/1994, s. 50-58 | Artykuł można pobrać ze strony Repozytorium Śląskiego. | |
Łukasz Gołębiewski | Samotny w ciemnościach | „Plus Minus” (dodatek tygodniowy do „Rzeczypospolitej”), nr 33, 19 sierpnia 1995, s. 15 | Nt. wykorzystywania prozy pisarza w interaktywnych programach komputerowych. | |
Paulina Braiter | Cthulhu fhtagn… | „Magia i miecz”, 7-8 (19-20)/95, s. 11-12 | Dobry artykuł na temat spuścizny Lovecraftowskiej, zwracający uwagę na różnice koncepcyjne mitów Cthulhu w wersji Lovecrafta i Augusta Derletha. | |
Cezary Statkiewicz | Zamknięty rozdział – Howard Phillips Lovecraft | „SFinks”, 4 (16) 1997, s. 2-3 | Artykuł przybliżający sylwetkę Lovecrafta. | |
Ed Gore | H.P. Lovecraft w systemie Zew Cthulhu | „Magia i miecz” 6 (54)/98, s. 72-73, przeł. Miłosz | Próba wprowadzenia Lovecrafta jako NPC-a lub Badacza Tajemnic do gry Zew Cthulhu, co stanowi dobrą okazję do przedstawienia paru uwag na temat jego życia oraz bibliografii jego utworów literackich. | |
Robert Lipski | Providence to ja | „Nowa Fantastyka” nr 2/1998, s. 65 | Nota sprawozdawcza ze spotkania w Warszawie poświęconego Lovecraftowi i jego związkom z Providence. | |
Daniel Misterek | Typy przestrzeni w prozie Howarda Philipsa [sic!] Lovecrafta | Tadeusz Żabski (red.), Acta Universitatis Vratislaviensis: Literatura i kultura popularna, tom VII, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998, s. 121-130 | Kondensacja książki Tam, gdzie czyha Cthulhu tegoż autora. | |
Anna Wierzchowska | Narzędzia strachu (Howard Philips Lovecraft Duch ciemności) | Oblicza horroru, Gdański Klub Fantastyki, Gdańsk 1999 | Jedna z prac zaliczeniowych z zajęć fakultatywnych na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Gdańskiego. Oprócz niego w książce znaleźć można omówienia m.in. Zagłady Domu Usherów Poego czy Śmierci Halpina Fraysera Bierce’a. | |
Tadeusz Komendant | Wy(twarz)anie | Punkt po punkcie: Twarz, zeszyt 1, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2000, s. 11-18 | Esej dotyczący motywu twarzy i bezpostaciowości m.in. w poezji Tadeusza Różewicza, w prozie Edgara Allana Poego oraz Lovecrafta, jak również w malarstwie Francisa Bacona. | |
Patryk Nitecki | Człowiek jak puzzle | „Nowe Państwo”, nr 29 (2001), s. 30-31 | Biografia Lovecrafta przedstawiona pod kątem głównie poglądów polityczno-społecznych oraz możliwości zagarnięcia Lovecrafta przez Nową Prawicę. | |
Gabriel Grant | Biała i czarna magia | KIRKE, Wrocław 2002 | W rozdziale Postacie i stowarzyszenia okultyzmu na 120. stronie pojawia się notka na temat Lovecrafta. | |
Witold Chwiłkowski | H.P. Lovecraft – twórca Necronomiconu | „Ultra Gra”, 2/2002, s. 2. | Przy okazji zaprezentowania pełnej wersji gry Necronomicon przedstawiona zostaje także postać Lovecrafta. | |
Andrzej Zaremba | H.P. Lovecraft – nieśmiertelna legenda | „Fantasy” (wydanie specjane CD-Action), 1 (9)/03, s. 14-17 | Przekrojowy artykuł o Lovecrafcie i stworzonym przez niego uniwersum. Zawiera trochę nieścisłości, ale na początek znajomości z autorem nie jest zły. Jako dodatek dołączono spis filmów i gier Lovecraftowskich. | |
Tadeusz Krajewski | Przeklęci, odrzuceni, samotni… Sylwetki trzech najwybitniejszych twórców fantastyki grozy | „SFera – wydanie specjalne”, nr 1 (marzec 2003), s. 14-15 | Esej o trzech wielkich pisarzach grozy: Edgarze Allanie Poem, Stefanie Grabińskim oraz Lovecrafcie. Jak wskazuje tytuł, autor skupia się na „ekscentrycznościach” tych postaci. | |
Łukasz Chmielewski | H.P. Lovecraft – Samotnik z Providence | „SFera”, nr 2 (kwiecień 2003), s. 26-27 | Artykuł można znaleźć na naszej stronie, klikając na jego tytuł. | |
Noël Carroll | Filozofia horroru | Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2005, przeł. Mirosław Przylipiak | Autor rozpatruje kilka dzieł/motywów wprowadzonych przez Lovecrafta. | |
Stephen King | Danse macabre | Prószyński i S-ka, Warszawa 2005, przeł. Paulina Braiter, Paweł Ziemkiewicz | King opowiada swoim czytelnikom o horrorze – literackim, filmowym, telewizyjnym, nawet radiowym – omawia ważne dzieła, motywy i postacie. Lovecraft przewija się przez całą książkę. | |
Arkadiusz Grzegorzak | Magia zapomnianego kina | „Nowa Fantastyka” 7/2006 | Rozmowa z Andrew Lemanem, współzałożycielem The H. P. Lovecraft Historical Society, organizacji odpowiedzialnej za nakręcenie m.in. The Call of Cthulhu czy The Whisperer in Darkness. | |
Łukasz Radecki | Ojcowie horroru: Howard Phillips Lovecraft, cz. 1: Samotnik z Providence | „Czachopismo” 2/2007, s. 36-38 | Artykuł dostępny na naszej stronie, wystarczy kliknąć w jego tytuł. | |
Łukasz Radecki | Ojcowie horroru: Howard Phillips Lovecraft, cz. 2: Od Poego do „Necronomiconu” | „Czachopismo” 3/2007, s. 44-47 | Artykuł dostępny na naszej stronie, wystarczy kliknąć w jego tytuł. | |
Łukasz Radecki | Ojcowie horroru: Howard Phillips Lovecraft, cz. 3: Od Poego do „Necronomiconu” | „Czachopismo” 4/2007, s. 56-59 | Artykuł dostępny na naszej stronie, wystarczy kliknąć w jego tytuł. | |
Rafał Księżyk | H.P. Lovecraft: Dżentelmen, który przeraził świat | „Playboy” nr 04 (172), kwiecień 2007, s. 82-85 | Nieco chaotyczny, choć rzeczowy artykuł wprowadzający do Lovecrafta, z wieloma odwołaniami do Houllebecqa. Sporą część artykułu poświęcono literackiej i popkulturowej spuściźnie po Lovecrafcie. | |
Grzegorz Trębicki | Fantasy. Ewolucja gatunku | Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2007 | Fragment książki poświęcony jest pastiszom Dunsany’ego autorstwa Lovecrafta. | |
Marek Wilczyński | Secret passage through Poe : the transatlantic affinities of H. P. Lovercraft and Stefan Grabiński | „Studia Anglica Posnaniensia”, Vol. 44 (2008), s. 531-538. | Artykuł w języku angielskim. Wylicza związki pomiędzy prozą Lovecrafta a Stefana Grabińskiego, wskazując jako wspólny mianownik opowiadanie Edgara Allana Poego pt. Serce – oskarżycielem. Tekst dostępny na stronie Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. | |
Ksenia Olkusz | Świat według potwora, czyli gra z toposem „Obcego” w opowiadaniu „Przybysz” Howarda Philipsa Lovercrafta | „Studia Filologiczne (Racibórz)”, t. 2 (2008), s. 185-194 | Analiza wykorzystania motywu „Obcego” czy „Innego” na przykładzie narratora opowiadania Przybysz. | |
Victoria Nelson | Sekretne życie lalek | Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2009, przeł. Anna Kowalcze-Pawlik | Rozdział pt. H.P. Lovecraft i Wielkie Herezje (44 strony) jest poświęcony twórczości Lovecrafta. | |
Anna Krawczyk-Łaskarzewska | Pomiędzy wiedzą a grozą – Hawthorne, Gilman, Bierce, Lovecraft | Lucyna Aleksandrowicz-Pędich (red.), W kanonie prozy amerykańskiej [tom 2]. Z placu Waszyngtona do Domu z liści, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa 2009, s. 30-46 | Esej omawia analogie pomiędzy opowiadaniem Córka Rapacciniego Nathaniela Hawthorne’a a utworami Żółta tapeta Charlotte Perkins Gilman, Moxon i jego władca Ambrose’a Bierce’a oraz Z otchłani Lovecrafta. | |
Sławomir Wącior (red.) | Literary Liaisons: Text – Culture – Society | Wydawnictwo KUL, Lublin 2009 | Książka wydana przez Instytut Filologii Angielskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, w związku z czym jest w języku angielskim. Zawiera kilka esejów nt. literatury anglosaskiej. Ostatni, autorstwa Michała Zwolińskiego, zatytułowany The Peculiar Horror of Howard Phillips Lovecraft, omawia twórczość sami wiemy kogo. | |
Adam Wicher | The Myth of the Doorstep. Various Meanings of Myth and Mythology as Presented in Howard Philips Lovencraft’s Story The Thing on the Doorstep | „Studies in English Philology”, nr 1, 2010 (wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi), s. 129-138 | O motywie progu w prozie Lovecrafta. | |
Ksenia Olkusz | Bluźniercze piękno: o sztuce, artefaktach i artystach w twórczości Howarda Philipsa Lovecrafta | „Studia filologiczne”, tom 3, 2010, s. 141-151 | O ważnej roli artefaktów artystycznych i pseudoartystycznych w kreowaniu świata przedstawionego i jego grozy w różnych opowiadaniach Lovecrafta (Świątyni, Zewie Cthulhu, Przyszła na Sarnath zagłada i innych). | |
Michał Cetnarowski | Przeklęta jest ziemia | „Czas fantastyki” 1 (22)/2010, s. 54-55 | Przy okazji recenzji Nadnaturalnego horroru w literaturze (wznowienia z 2010 roku) została przedstawiona sylwetka Lovecrafta. | |
Mateusz Kopacz | Odrażający, bluźnierczy Necronomicon, czyli o polskich przekładach Lovecrafta | „Czas fantastyki” 2 (23)/2010, s. 25-29 | Artykuł z grubsza nakreślający problemy i wady polskich dotychczasowych tłumaczeń dzieł Lovecrafta. Dostępny na naszej stronie poprzez kliknięcie w link w tytule. | |
Wojciech Orliński | Ameryka nie istnieje | Pascal, Bielsko-Biała 2011, s. 31-57 | Fragment rozdziału Purytanie i Przerażająco Wielki Cthulhu omawia purytańską tradycję i jej odzwierciedlenie w twórczości Lovecrafta, szczególnie w Widmie nad Innsmouth. | |
Dariusz Bitner | Cnota zaniechania | „Twórczość”, r. 67, nr 4 (2011), s. 129-132 | Esej o wyobcowaniu literata i o tym, co z tego wyobcowania może powstać. Lovecraft w artykule zostaje przywołany jako przykład takiego wyobcowania, negacji świata zewnętrznego i tworzenia własnego świata na zasadzie odreagowywania rzeczywistości. | |
Anna Dominiczak | Do światła, do życia – wpływ wczesnych doświadczeń na osobowość i twórczość H.P. Lovecrafta | „Czas Fantastyki” 2 (35) /2013, s. 3-10 | Autorka skupiła się na psychologicznej analizie problemów dzieciństwa i wczesnej młodości HPL-a oraz wpływie traum i trudnych relacji z matką na jego późniejszą twórczość. Interpretowanie czyjejś umysłowości wyłącznie przez pryzmat dostępnych o nim materiałów jest dość śliskim procederem, niemniej Dominiczak porusza kilka interesujących i wartych zastanowienia kwestii. | |
Miłosz Wiśniewski | Świat Howarda Phillipsa Lovecrafta w ujęciu religioznawczym | akademickie czasopismo internetowe „Humaniora” 1 (1) /2013 | Mitograficzna analiza światów wykreowanych przez Lovecrafta. | |
Zbigniew Łagosz | Cthulhu: mitopeja czy nowa forma systemu magicznego? | „Nomos: czasopismo religioznawcze”, nr 80/2013, s. 77-84 | Krótkie objaśnienie, czym są mity Cthulhu, i próba odpowiedzi na postawione w tytule pytanie. Również analiza wpływów aspektu magicznego tworów Lovecrafta na późniejsze systemy magiczne. | |
Jakub Mikulski | Howard Phillips Lovecraft: autor, dzieło i jego recepcja wydawnicza w Polsce. Zarys problematyki | „Studia o Książce i Informacji”, nr 32, 2013 (2014), s. 31-43 | Praca magisterska Jakuba Mikulskiego Recepcja twórczości Howarda Phillipsa Lovecrafta w Polsce w pigułce. Dostępna odpłatnie. | |
Jacek Sobota | Zbyt potworne, by to opisać | „Czas Fantastyki”, nr 1 (38), 2014 | Autor przy okazji recenzji Koszmarów i fantazji przedstawia nieco przemyśleń na temat literatury grozy i podejścia do niej Lovecrafta. Czasopismo można pobrać bezpłatnie w niektórych sklepach. | |
patrz opis | patrz opis | „Rita Baum”, nr 3, jesień 2014, s. 128-142 |
Paweł Kaczmarski, Nowe eseje o Lovecrafcie (recenzja New Critical Essays on H. P. Lovecraft) (s. 128-130) |
|
Cosimo Monteleone | Mrok światła zmysłów: niesamowitość u H.P. Lovecrafta | „Autoportret: pismo o dobrej przestrzeni”, nr 4/2014, s. 52-55, przeł. Adrian Mroczek |
|
|
Peter Boxall | 1001 książek, które musisz przeczytać | Publicat, Poznań 2014 |
Jedną z polecanych książek jest W górach szaleństwa, o której napisano całą stronę 381. |
|
Mikołaj Kołyszko | Na tropie Cthulhu | czasopismo „Histeria”, nr VII (2/2015) |
Artykuł próbujący wskazać religijne i kulturowe źródła postaci Cthulhu. |
|
Bartosz Czartoryski | Dobranoc, panie Lovecraft | „Dziennik Gazeta Prawna”, numer 35 z 20 lutego 2015 [dodatek: „Kultura”, str. 7] |
Inspiracje popkultury Lovecraftem. Artykuł można przeczytać TUTAJ. |
|
Marek Wilczyński | Shades of the Dark. History, Race and the Supernatural in H.P. Lovecraft’s Fiction | Ciemność i światło, tom VI, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2015, s. 235-248 |
Analiza w języku angielskim wykorzystania dosłownej i metaforycznej ciemności w dziełach Lovecrafta: od czarnej magii purytańskiej Nowej Anglii przez ciemną skórę imigrantów oraz Indian kryjących demoniczne tajemnice po Nawiedziciela Mroku z opowiadania pod tym tytułem. |
|
Łukasz Musiał | Lovecraft i jego brat | „Przegląd Polityczny”, nr 132 (2015), s. 70-77 |
Przekrojowy artykuł ze zgrabną biografią i trochę chaotycznym omówieniem motywów twórczości Lovecrafta. Tytułowym bratem jest Hieronymus Bosch, jednak na cały artykuł są o nim ledwie trzy zdania. |
|
Łukasz Musiał | Do czego używa się literatury? Cz. 4, strach i pragnienie | „Odra”, nr 4/2015, s. 50-55 |
Charakterystyka wywoływania strachu przez Lovecrafta na przykładzie Koloru z innego wszechświata, prócz tego krótka, nie do końca rzetelna biografia. |
|
Rafał Sarnowski | Pustelnik z Providence, czyli rzecz o życiu i twórczości Howarda Philipsa Lovecrafta | Miasto jako przedmiot refleksji i fascynacji: rozważania socjologiczne i historyczne, Polskie Towarzystwo Socjologiczne, Katowice 2015, s. 184-200 |
Tekst przedstawia życiorys Lovecrafta, w skrócie omawia charakterystykę jego opowiadań oraz próbuje zrozumieć ich fenomen. |
|
Karolina Kwaśna | Funkcja odstępstw od norm językowych w opowiadaniach H.P. Lovecrafta | Monografia naukowa: światy alternatywne, Wydawnictwo AT, Kraków 2015, s. 103-112. Dostępna również w postaci elektronicznej |
Artykuł analizuje, jak istotną rolę w budowaniu atmosfery niesamowitości w opowiadaniach Lovecrafta odgrywają zaburzenia językowe niektórych postaci. |
|
Dariusz Brzostek | Tekst (uczyniony) z kontekstu. Jak rozmawiamy o książkach, które nie istnieją? | „Litteraria Copernicana”, nr 3 (19), 2016, s. 167-179 |
Artykuł poświęcony praktykom interpretacyjnym fanów Lovecrafta, którzy próbują odczytywać sensy i treści dotyczące Necronomiconu na podstawie urywków informacji z prozy Lovecrafta i jego kontynuatorów. Artykuł dostępny na stronie czasopisma. |
|
Mirosław Pęczak | Literatura kosmicznego strachu | „Polityka”, nr 31 (3070), 27.07-2.08.2016, s. 80-82 |
Autor z sensem rozkłada literaturę Lovecrafta głównie pod kątem politycznym i socjologicznym, zarówno w kontekście historycznym, jak i współczesnym. Dokonuje ciekawego zauważenia u Lovecrafta „paradoksu Balzaca” i stawia śmiałą tezę przyczyn obecnej popularności jego prozy. Przy okazji popełnia kilka błędów – S.T. Joshi staje się T.S. Joshim, Joyce Carol Oates – Joyce Carol Oats (dwukrotnie), a sam Howard Phillips Lovecraft – Herbertem Phillipsem Lovecraftem (również co najmniej dwukrotnie!). |
|
Oskar Zasada | The ascendancy of Nyarlathotep | „Roczniki Humanistyczne”, t. 64, z. 11, 2016, s. 225-239 |
Z abstraktu: „Niniejsza praca bada specyficzną naturę lovecraftiańskiego horroru (jak również naturę ogólnie rozumianego horroru w literaturze) oraz trudności powstające przy jej implementacji pomiędzy mediami. Analiza ta skupia się głównie na próbach z dziedziny kinematografii, zgłębiając niektóre z bardziej osobliwych adaptacji filmowych mitologii Cthulhu, rozpatrując ich wierność względem materiału źródłowego, potencjał wywoływania strachu oraz znaczące aspekty posthumanistyczne”. Artykuł w języku angielskim. |
|
patrz opis | patrz opis | Światy grozy [tom II serii Perspektywy ponowoczesności], Kraków 2016 |
Tomasz Niezgoda, Bycie-w-prawdzie jako bycie-wobec-nicości w prozie Howarda Phillipsa Lovecrafta i Thomasa Ligottiego [s. 69-86] Karolina Kwaśna, A jeśli to wszystko jest prawdziwe… Źródła wstrętu i odrazy w monstrualnych kreacjach w twórczości Howarda Phillipsa Lovecrafta [s. 87-104]
|
|
Artur Nowakowski | Fanzin SF. Artyści, wydawcy, fandom | Fundacja Instytut Kultury Popularnej, Poznań 2017 |
Książka o narodzinach fandomu i fanzinów zarówno w ujęciu globalnym, jak i w Polsce. Przewija się w tej książce sporo o wydawaniu opowiadań Lovecrafta w fanzinach, głównie w Ameryce, ale też i u nas. Na kartach książki znaleźć można nazwiska wielu z korespondentów Lovecrafta – W. Paula Cooka, Duane’a W. Rimela, Charlesa D. Horniga, Williama C. Crawforda. |
|
Anna Maleszka, Mateusz Maleszka | Supernatural or material: haunted places in H.P. Lovecraft’s, M.R. James’s, A. Machen’s and A. Blackwood’s horror fiction | „Theoria et Historia Scientiarum”, t. 14, 2017, s. 181-199 |
Tekst o nawiedzonych miejscach w prozie Lovecrafta, M. R. Jamesa, A. Machena oraz A. Blackwooda. Praca próbuje zbadać, jak bardzo podejście do tego motywu zależało od charakteru i wykształcenia poszczególnych twórców. Artykuł w języku angielskim. Dostępny on-line na stronie Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. |
|
Paweł Pyrka | Haunting Poe’s Maze: Investigative Obsessions in the Weird Fictions of Stefan Grabiński and H. P. Lovecraft | „Avant : pismo awangardy filozoficzno-naukowej”, Vol. 8, nr 2 (2017), s. 201-210 |
|
|
Maciej Płaza | Gorejące trójpłatowe oko | „Znak”, nr 751 (grudzień 2017), s. 82-89 |
Piękna relacja z pobytu Macieja Płazy w Providence, z wieloma odniesieniami do twórczości Lovecrafta. |
|
Mikołaj Kołyszko | Dlaczego Mity Cthulhu są bluźniercze, czyli biblijny Bóg oczami Lovecrafta | „Okolica strachu”, nr 8 (4), grudzień 2017, s. 175-183 |
Artykuł pokazuje, w jaki sposób Lovecraft w swojej twórczości przetwarzał elementy religii chrześcijańsko-judaistycznej, aby dokonać prawdziwego bluźnierstwa – interpretować je pod kątem demonicznym. |
|
Paweł Majewski | Nie zobaczyć, nie usłyszeć. Koszmary Lovecrafta | Lew, który mówi. Esej o granicach językowego wyrazu doświadczenia, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2018, s. 131-221 |
90 stron analizy różnych aspektów twórczości Lovecrafta. Poruszane tematy (wg spisu treści): HPL, samotnik z Providence – Mitologia Cthulhu – Dwoista topografia Nowej Anglii – Co to jest „nadnaturalny horror”? – Abiektalność daleka i bliska – Widmo nad Innsmouth pod lupą, czyli rozmywanie granic człowieczeństwa – Żaboryby i ludzie (a także „płód arlekin” i „biskup morski”) – Potwór czy wagina? – Jak opisać to, czego nie można zobaczyć – Audiosfera koszmaru – Jeszcze kilka skojarzeń dźwiękowych i obrazowych. |
|
Tomasz Gardziński | Lovecraft odrodzony | „Książki. Magazyn Literacki”, nr 5/2018 (260), s. 12-14 |
Nieco powierzchowny i skrzywiony pod kątem mainstreamu tekst przybliżający miejsce Lovecrafta w kontekście kulturowym. Na plus research wśród znawców HPL-a. |
|
Arkadiusz Luboń | Stuletnia weird fiction z Providence we współczesnej Polsce. Recepcja translatorska i konwencje przekładowe w tłumaczeniach prozy Howarda Phillipsa Lovecrafta na przykładzie polskich wersji opowiadania „Dagon” | „Tematy i konteksty”, nr 8 (13), grudzień 2018, s. 223-246 |
Techniki translatorskie badane w oparciu o dostępne w Polsce przekłady opowiadania Dagon. |
|
patrz opis | patrz opis | „Okolica strachu”, nr 11-12/2018 (3-4) |
Michał Gralak, Gwiezdne pomioty, czyli o popkulturowym dziedzictwie Lovecrafta – Mass Effect [s. 174-178] Mikołaj Kołyszko, Prawda o Cthulhu ujawniona – znamy inspiracje H.P. Lovecrafta [s. 179-188] – porównanie mitów Lovecrafta z mitami dawnych ludów. Michał Głuchowski, Lovecraft w świecie kina [s. 238-243] |
|
patrz opis | patrz opis | Groza i postgroza [tom VII serii Perspektywy ponowoczesności], Kraków 2018 |
Ewelina Justyna Krzykała, Tajemniczy portret enklawą złych duchów — przedmioty, postaci i przestrzenie nawiedzone w powieści Przypadek Charlesa Dextera Warda H.P. Lovecrafta [s. 319-336] Joanna Mikołajczuk, Czy dzieci lubią Cthulhu? O klasycznej grozie w wersji dla młodszych czytelników: H.P. Lovecraft, E.A. Poe, J.S. Le Fanu [s. 337-356] |
|
Jakub Demiańczuk | Lęk i odraza w Innsmouth | „Noise”, nr 3/2019 (24), s. 102-105 |
Solidny, choć krótki artykuł o wpływach Lovecrafta na kulturę. |