Okładka Autor/wybór Tytuł Szczegóły wydania Opis
Zygmunt Kałużyński Koszmary nowego świata „Nowa Kultura”, nr 11, 1955, s. … Pierwszy artykuł po polsku poświęcony fenomenowi Lovecrafta. Ponieważ autor bazował na szczątkowych informacjach, tekst zawiera liczne błędy rzeczowe w biografii Lovecrafta (pisarz nie wydrukował żadnego z opowiadań za życia, w listach udzielał porad fachowcom na różne tematy itd.). Natomiast przedstawienie oraz interpretacja cech jego twórczości są już bardziej dorzeczne i interesujące. Pozycja niżej rozbudowuje ten tekst.
Zygmunt Kałużyński Listy zza trzech granic Czytelnik, Warszawa 1956, s. 7-15 Poświęcony Lovecraftowi rozdział Koszmary Nowego Świata to prawdopodobnie pierwsza po polsku tak szeroka analiza twórczości Lovecrafta. Należy podkreślić, że powstała zanim wydrukowano w Polsce JAKIEKOLWIEK opowiadanie HPL-a.
Marek Wydmuch Amerykańskie strachy „Literatura”, nr 38, 1972, s. 9. Oprócz wyżej wymienionych tekstów Kałużyńskiego – pierwsze omówienie twórczości Lovecrafta w naszym kraju. Zgrabne, trafne i napisane z większym znawstwem niż prace Kałużyńskiego. Wydmuch rozbudowuje artykuł w książce poniżej.
Marek Wydmuch Gra ze strachem Czytelnik, Warszawa 1975 Rozdział trzeci książki, zatytułowany Strach zwielokrotniony: Lovecraft, poświęcony jest interesującemu nas pisarzowi. Wydmuch analizuje mechanizmy wzbudzania strachu w jego dziełach, przekrojowo omawiając główne utwory. Zahacza przy tym bez specjalnego porządku o inne tematy, np. spuściznę Lovecraftowską czy powiązania wykorzystywanych przezeń elementów straszących z podobnymi u pisarzy, których ten cenił. Godna uwagi praca, bardzo rzetelna, zwłaszcza jak na okres, kiedy wokół Lovecrafta krążyło wiele mitów, nieobalonych jeszcze przez opracowania S.T. Joshiego.
Marek Wydmuch Cień z Providence „Kultura”, nr 1, 1981, s. 5 Kolejny artykuł Marka Wydmucha o życiu i twórczości Lovecrafta, z rysunkiem przedstawiającym pisarza. Przypomina krótszą wersję wstępu do zbioru Zew Cthulhu z 1983 roku.
Marek Wilczyński Suplementing the abyss – H.P. Lovecraft and E.A. Poe „Studia Anglica Posnaniensia”, t. XXIV, 1992,  s. 159-168 Artykuł można przeczytać TUTAJ.
essays_on_sublime Tadeusz Rachwał The unnameable representation(s) of the sublime „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego”, nr 1393/1994,  s. 50-58 Artykuł można pobrać ze strony Repozytorium Śląskiego.
Łukasz Gołębiewski Samotny w ciemnościach „Plus Minus” (dodatek tygodniowy do „Rzeczypospolitej”), nr 33, 19 sierpnia 1995, s. 15 Nt. wykorzystywania prozy pisarza w interaktywnych programach komputerowych.
Paulina Braiter Cthulhu fhtagn… „Magia i miecz”, 7-8 (19-20)/95, s. 11-12 Dobry artykuł na temat spuścizny Lovecraftowskiej, zwracający uwagę na różnice koncepcyjne mitów Cthulhu w wersji Lovecrafta i Augusta Derletha.
Cezary Statkiewicz Zamknięty rozdział – Howard Phillips Lovecraft „SFinks”, 4 (16) 1997, s. 2-3 Artykuł przybliżający sylwetkę Lovecrafta.
Ed Gore H.P. Lovecraft w systemie Zew Cthulhu „Magia i miecz” 6 (54)/98, s. 72-73, przeł. Miłosz Próba wprowadzenia Lovecrafta jako NPC-a lub Badacza Tajemnic do gry Zew Cthulhu, co stanowi dobrą okazję do przedstawienia paru uwag na temat jego życia oraz bibliografii jego utworów literackich.
nf_2_1998 Robert Lipski Providence to ja „Nowa Fantastyka” nr 2/1998,  s. 65 Nota sprawozdawcza ze spotkania w Warszawie poświęconego Lovecraftowi i jego związkom z Providence.
Daniel Misterek Typy przestrzeni w prozie Howarda Philipsa [sic!] Lovecrafta Tadeusz Żabski (red.), Acta Universitatis Vratislaviensis: Literatura i kultura popularna, tom VIIWydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998, s. 121-130 Kondensacja książki Tam, gdzie czyha Cthulhu tegoż autora.
Anna Wierzchowska Narzędzia strachu (Howard Philips Lovecraft Duch ciemności) Oblicza horroru, Gdański Klub Fantastyki, Gdańsk 1999 Jedna z prac zaliczeniowych z zajęć fakultatywnych na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Gdańskiego. Oprócz niego w książce znaleźć można omówienia m.in. Zagłady Domu Usherów Poego czy Śmierci Halpina Fraysera Bierce’a.
punkt_po_punkcie_twarz Tadeusz Komendant Wy(twarz)anie Punkt po punkcie: Twarz, zeszyt 1, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2000, s. 11-18 Esej dotyczący motywu twarzy i bezpostaciowości m.in. w poezji Tadeusza Różewicza, w prozie Edgara Allana Poego oraz Lovecrafta, jak również w malarstwie Francisa Bacona.
Patryk Nitecki Człowiek jak puzzle „Nowe Państwo”, nr 29 (2001), s. 30-31 Biografia Lovecrafta przedstawiona pod kątem głównie poglądów polityczno-społecznych oraz możliwości zagarnięcia Lovecrafta przez Nową Prawicę.
Gabriel Grant Biała i czarna magia KIRKE, Wrocław 2002 W rozdziale Postacie i stowarzyszenia okultyzmu na 120. stronie pojawia się notka na temat Lovecrafta.
Witold Chwiłkowski H.P. Lovecraft – twórca Necronomiconu „Ultra Gra”, 2/2002, s. 2. Przy okazji zaprezentowania pełnej wersji gry Necronomicon przedstawiona zostaje także postać Lovecrafta.
Andrzej Zaremba H.P. Lovecraft – nieśmiertelna legenda „Fantasy” (wydanie specjane CD-Action), 1 (9)/03,  s. 14-17 Przekrojowy artykuł o Lovecrafcie i stworzonym przez niego uniwersum. Zawiera trochę nieścisłości, ale na początek znajomości z autorem nie jest zły. Jako dodatek dołączono spis filmów i gier Lovecraftowskich.
Tadeusz Krajewski Przeklęci, odrzuceni, samotni… Sylwetki trzech najwybitniejszych twórców fantastyki grozy „SFera – wyda­nie spe­cjalne”, nr 1 (marzec 2003), s. 14-15 Esej o trzech wielkich pisarzach grozy: Edgarze Allanie Poem, Stefanie Grabińskim oraz Lovecrafcie. Jak wskazuje tytuł, autor skupia się na „ekscentrycznościach” tych postaci.
Łukasz Chmielewski H.P. Lovecraft – Samotnik z Providence „SFera”, nr 2 (kwie­cień 2003), s. 26-27 Artykuł można znaleźć na naszej stronie, klikając na jego tytuł.
Noël Carroll Filozofia horroru Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2005, przeł. Mirosław Przylipiak Autor roz­pa­truje kilka dzieł/motywów wpro­wa­dzo­nych przez Love­cra­fta.
Stephen King Danse macabre Prószyński i S-ka, Warszawa 2005, przeł. Paulina Braiter, Paweł Ziemkiewicz King opowiada swoim czytelnikom o horrorze – literackim, filmowym, telewizyjnym, nawet radiowym – omawia ważne dzieła, motywy i postacie. Lovecraft przewija się przez całą książkę.
Arkadiusz Grzegorzak Magia zapomnianego kina „Nowa Fantastyka” 7/2006 Rozmowa z Andrew Lemanem, współzałożycielem The H. P. Lovecraft Historical Society, organizacji odpowiedzialnej za nakręcenie m.in. The Call of Cthulhu czy The Whisperer in Darkness.
Łukasz Radecki Ojcowie horroru: Howard Phillips Lovecraft, cz. 1: Samotnik z Providence „Czachopismo” 2/2007, s. 36-38 Artykuł dostępny na naszej stronie, wystarczy kliknąć w jego tytuł.
Łukasz Radecki Ojcowie horroru: Howard Phillips Lovecraft, cz. 2: Od Poego do „Necronomiconu” „Czachopismo” 3/2007, s. 44-47 Artykuł dostępny na naszej stronie, wystarczy kliknąć w jego tytuł.
Łukasz Radecki Ojcowie horroru: Howard Phillips Lovecraft, cz. 3: Od Poego do „Necronomiconu” „Czachopismo” 4/2007, s. 56-59 Artykuł dostępny na naszej stronie, wystarczy kliknąć w jego tytuł.
Rafał Księżyk H.P. Lovecraft: Dżentelmen, który przeraził świat „Playboy” nr 04 (172), kwiecień 2007, s. 82-85 Nieco chaotyczny, choć rzeczowy artykuł wprowadzający do Lovecrafta, z wieloma odwołaniami do Houllebecqa. Sporą część artykułu poświęcono literackiej i popkulturowej spuściźnie po Lovecrafcie.
Grzegorz Trębicki Fantasy. Ewolucja gatunku Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2007 Fragment książki poświęcony jest pastiszom Dunsany’ego autorstwa Lovecrafta.
Marek Wilczyński Secret passage through Poe : the transatlantic affinities of H. P. Lovercraft and Stefan Grabiński „Studia Anglica Posnaniensia”, Vol. 44 (2008), s. 531-538. Artykuł w języku angielskim. Wylicza związki pomiędzy prozą Lovecrafta a Stefana Grabińskiego, wskazując jako wspólny mianownik opowiadanie Edgara Allana Poego pt. Serce – oskarżycielem. Tekst dostępny na stronie Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Ksenia Olkusz Świat według potwora, czyli gra z toposem „Obcego” w opowiadaniu „Przybysz” Howarda Philipsa Lovercrafta  „Studia Filologiczne (Racibórz)”, t. 2 (2008), s. 185-194 Analiza wykorzystania motywu „Obcego” czy „Innego” na przykładzie narratora opowiadania Przybysz.
Victoria Nelson Sekretne życie lalek Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2009, przeł. Anna Kowalcze-Pawlik Rozdział pt. H.P. Lovecraft i Wielkie Herezje (44 strony) jest poświęcony twórczości Lovecrafta.
Anna Krawczyk-Łaskarzewska Pomiędzy wiedzą a grozą – Hawthorne, Gilman, Bierce, Lovecraft Lucyna Aleksandrowicz-Pędich (red.), W kanonie prozy amerykańskiej [tom 2]. Z placu Waszyngtona do Domu z liści, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa 2009, s. 30-46 Esej omawia analogie pomiędzy opowiadaniem Córka Rapacciniego Nathaniela Hawthorne’a a utworami Żółta tapeta Charlotte Perkins Gilman, Moxon i jego władca Ambrose’a Bierce’a oraz Z otchłani Lovecrafta.
Sławomir Wącior (red.) Literary Liaisons: Text – Culture – Society Wydawnictwo KUL, Lublin 2009 Książka wydana przez Instytut Filologii Angielskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, w związku z czym jest w języku angielskim. Zawiera kilka esejów nt. literatury anglosaskiej. Ostatni, autorstwa Michała Zwolińskiego, zatytułowany The Peculiar Horror of Howard Phillips Lovecraft, omawia twórczość sami wiemy kogo.
Adam Wicher The Myth of the Doorstep. Various Meanings of Myth and Mythology as Presented in Howard Philips Lovencraft’s Story The Thing on the Doorstep „Studies in English Philology”, nr 1, 2010 (wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi), s. 129-138 O motywie progu w prozie Lovecrafta.
Ksenia Olkusz Bluźniercze piękno: o sztuce, artefaktach i artystach w twórczości Howarda Philipsa Lovecrafta „Studia filologiczne”, tom 3, 2010, s. 141-151 O ważnej roli artefaktów artystycznych i pseudoartystycznych w kreowaniu świata przedstawionego i jego grozy w różnych opowiadaniach Lovecrafta (Świątyni, Zewie CthulhuPrzyszła na Sarnath zagłada i innych).
Michał Cetnarowski Przeklęta jest ziemia „Czas fantastyki” 1 (22)/2010, s. 54-55 Przy okazji recenzji Nadnaturalnego horroru w literaturze (wznowienia z 2010 roku) została przedstawiona sylwetka Lovecrafta.
Mateusz Kopacz Odrażający, bluźnierczy Necronomicon, czyli o polskich przekładach Lovecrafta „Czas fantastyki” 2 (23)/2010, s. 25-29 Artykuł z grubsza nakreślający problemy i wady polskich dotychczasowych tłumaczeń dzieł Lovecrafta. Dostępny na naszej stronie poprzez kliknięcie w link w tytule.
Wojciech Orliński Ameryka nie istnieje Pascal, Bielsko-Biała 2011, s. 31-57 Fragment rozdziału Purytanie i Przerażająco Wielki Cthulhu omawia purytańską tradycję i jej odzwierciedlenie w twórczości Lovecrafta, szczególnie w Widmie nad Innsmouth.
Dariusz Bitner Cnota zaniechania „Twórczość”, r. 67, nr 4 (2011), s. 129-132 Esej o wyobcowaniu literata i o tym, co z tego wyobcowania może powstać. Lovecraft w artykule zostaje przywołany jako przykład takiego wyobcowania, negacji świata zewnętrznego i tworzenia własnego świata na zasadzie odreagowywania rzeczywistości.
Anna Dominiczak Do światła, do życia – wpływ wczesnych doświadczeń na osobowość i twórczość H.P. Lovecrafta „Czas Fantastyki” 2 (35) /2013, s. 3-10 Autorka skupiła się na psychologicznej analizie problemów dzieciństwa i wczesnej młodości HPL-a oraz wpływie traum i trudnych relacji z matką na jego późniejszą twórczość. Interpretowanie czyjejś umysłowości wyłącznie przez pryzmat dostępnych o nim materiałów jest dość śliskim procederem, niemniej Dominiczak porusza kilka interesujących i wartych zastanowienia kwestii.
Miłosz Wiśniewski Świat Howarda Phil­lipsa Love­cra­fta w uję­ciu reli­gio­znaw­czym akademickie czasopismo internetowe „Humaniora” 1 (1) /2013 Mitograficzna analiza światów wykreowanych przez Lovecrafta.
Zbigniew Łagosz Cthulhu: mitopeja czy nowa forma systemu magicznego? „Nomos: czasopismo religioznawcze”, nr 80/2013, s. 77-84 Krótkie objaśnienie, czym są mity Cthulhu, i próba odpowiedzi na postawione w tytule pytanie. Również analiza wpływów aspektu magicznego tworów Lovecrafta na późniejsze systemy magiczne.
Jakub Mikulski Howard Phillips Lovecraft: autor, dzieło i jego recepcja wydawnicza w Polsce. Zarys problematyki „Studia o Książce i Informacji”, nr 32, 2013 (2014), s. 31-43 Praca magisterska Jakuba Mikulskiego Recepcja twórczości Howarda Phillipsa Lovecrafta w Polsce w pigułce. Dostępna odpłatnie.
Jacek Sobota Zbyt potworne, by to opisać „Czas Fantastyki”, nr 1 (38), 2014 Autor przy okazji recenzji Koszmarów i fantazji przedstawia nieco przemyśleń na temat literatury grozy i podejścia do niej Lovecrafta. Czasopismo można pobrać bezpłatnie w niektórych sklepach.
patrz opis patrz opis „Rita Baum”, nr 3, jesień 2014, s. 128-142

Paweł Kaczmarski, Nowe eseje o Lovecrafcie (recenzja New Critical Essays on H. P. Lovecraft) (s. 128-130)
Agnieszka Taborska, Drogi HPL (zmiany między Providence Lovecrafta a dzisiejszym, opisane w postaci listu do Lovecrafta) (s. 132-134)
Jakub Skurtys, Backstage, czyli o esejach i listach Lovecrafta (recenzja Koszmarów i fantazji) (s. 136-139)
Marta Koronkiewicz, Odzyskanie Lovecrafta (recenzja Zgrozy w Dunwich i innych przerażających opowieści) (s. 140-142)

Cosimo Monteleone Mrok światła zmysłów: niesamowitość u H.P. Lovecrafta „Autoportret: pismo o dobrej przestrzeni”, nr 4/2014, s. 52-55, przeł. Adrian Mroczek

 

Peter Boxall 1001 książek, które musisz przeczytać Publicat, Poznań 2014

Jedną z polecanych książek jest W górach szaleństwa, o której napisano całą stronę 381.

histeria_vii Mikołaj Kołyszko Na tropie Cthulhu czasopismo „Histeria”, nr VII (2/2015)

Artykuł próbujący wskazać religijne i kulturowe źródła postaci Cthulhu.

Bartosz Czartoryski Dobranoc, panie Lovecraft „Dziennik Gazeta Prawna”, numer 35 z 20 lutego 2015 [dodatek: „Kultura”, str. 7]

Inspiracje popkultury Lovecraftem. Artykuł można przeczytać TUTAJ.

Marek Wilczyński Shades of the Dark. History, Race and the Supernatural in H.P. Lovecraft’s Fiction Ciemność i światło, tom VI, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2015, s. 235-248

Analiza w języku angielskim wykorzystania dosłownej i metaforycznej ciemności w dziełach Lovecrafta: od czarnej magii purytańskiej Nowej Anglii przez ciemną skórę imigrantów oraz Indian kryjących demoniczne tajemnice po Nawiedziciela Mroku z opowiadania pod tym tytułem.

Łukasz Musiał Lovecraft i jego brat „Przegląd Polityczny”, nr 132 (2015), s. 70-77

Przekrojowy artykuł ze zgrabną biografią i trochę chaotycznym omówieniem motywów twórczości Lovecrafta. Tytułowym bratem jest Hieronymus Bosch, jednak na cały artykuł są o nim ledwie trzy zdania.

Łukasz Musiał Do czego używa się literatury? Cz. 4, strach i pragnienie „Odra”, nr 4/2015, s. 50-55

Charakterystyka wywoływania strachu przez Lovecrafta na przykładzie Koloru z innego wszechświata, prócz tego krótka, nie do końca rzetelna biografia.

Rafał Sarnowski Pustelnik z Providence, czyli rzecz o życiu i twórczości Howarda Philipsa Lovecrafta Miasto jako przedmiot refleksji i fascynacji: rozważania socjologiczne i historyczne, Polskie Towarzystwo Socjologiczne, Katowice 2015, s. 184-200

Tekst przedstawia życiorys Lovecrafta, w skrócie omawia charakterystykę jego opowiadań oraz próbuje zrozumieć ich fenomen.

Karolina Kwaśna Funkcja odstępstw od norm językowych w opowiadaniach H.P. Lovecrafta Monografia naukowa: światy alternatywne, Wydawnictwo AT, Kraków 2015, s. 103-112. Dostępna również w postaci elektronicznej

Artykuł analizuje, jak istotną rolę w budowaniu atmosfery niesamowitości w opowiadaniach Lovecrafta odgrywają zaburzenia językowe niektórych postaci.

Dariusz Brzostek Tekst (uczyniony) z kontekstu. Jak rozmawiamy o książkach, które nie istnieją? „Litteraria Copernicana”, nr 3 (19), 2016, s. 167-179

Artykuł poświęcony praktykom interpretacyjnym fanów Lovecrafta, którzy próbują odczytywać sensy i treści dotyczące Necronomiconu na podstawie urywków informacji z prozy Lovecrafta i jego kontynuatorów. Artykuł dostępny na stronie czasopisma.

polityka-20160727-cov Mirosław Pęczak Literatura kosmicznego strachu „Polityka”, nr 31 (3070), 27.07-2.08.2016, s. 80-82

Autor z sensem rozkłada literaturę Lovecrafta głównie pod kątem politycznym i socjologicznym, zarówno w kontekście historycznym, jak i współczesnym. Dokonuje ciekawego zauważenia u Lovecrafta „paradoksu Balzaca” i stawia śmiałą tezę przyczyn obecnej popularności jego prozy. Przy okazji popełnia kilka błędów – S.T. Joshi staje się T.S. Joshim, Joyce Carol Oates  – Joyce Carol Oats (dwukrotnie), a sam Howard Phillips Lovecraft – Herbertem Phillipsem Lovecraftem (również co najmniej dwukrotnie!).

Oskar Zasada The ascendancy of Nyarlathotep „Roczniki Humanistyczne”, t. 64, z. 11, 2016, s. 225-239

Z abstraktu: „Niniejsza praca bada specyficzną naturę lovecraftiańskiego horroru (jak również naturę ogólnie rozumianego horroru w literaturze) oraz trudności powstające przy jej implementacji pomiędzy mediami. Analiza ta skupia się głównie na próbach z dziedziny kinematografii, zgłębiając niektóre z bardziej osobliwych adaptacji filmowych mitologii Cthulhu, rozpatrując ich wierność względem materiału źródłowego, potencjał wywoływania strachu oraz znaczące aspekty posthumanistyczne”. Artykuł w języku angielskim.

patrz opis patrz opis Światy grozy [tom II serii Perspektywy ponowoczesności], Kraków 2016

Tomasz Niezgoda, Bycie-w-prawdzie jako bycie-wobec-nicości w prozie Howarda Phillipsa Lovecrafta i Thomasa Ligottiego [s. 69-86]

Karolina Kwaśna, A jeśli to wszystko jest prawdziwe… Źródła wstrętu i odrazy w monstrualnych kreacjach w twórczości Howarda Phillipsa Lovecrafta [s. 87-104]

 

Artur Nowakowski Fanzin SF. Artyści, wydawcy, fandom Fundacja Instytut Kultury Popularnej, Poznań 2017

Książka o narodzinach fandomu i fanzinów zarówno w ujęciu globalnym, jak i w Polsce. Przewija się w tej książce sporo o wydawaniu opowiadań Lovecrafta w fanzinach, głównie w Ameryce, ale też i u nas. Na kartach książki znaleźć można nazwiska wielu z korespondentów Lovecrafta – W. Paula Cooka, Duane’a W. Rimela, Charlesa D. Horniga, Williama C. Crawforda.

Anna Maleszka, Mateusz Maleszka Supernatural or material: haunted places in H.P. Lovecraft’s, M.R. James’s, A. Machen’s and A. Blackwood’s horror fiction „Theoria et Historia Scientiarum”, t. 14, 2017, s. 181-199

Tekst o nawiedzonych miejscach w prozie Lovecrafta, M. R. Jamesa, A. Machena oraz A. Blackwooda. Praca próbuje zbadać, jak bardzo podejście do tego motywu zależało od charakteru i wykształcenia poszczególnych twórców. Artykuł w języku angielskim. Dostępny on-line na stronie Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Paweł Pyrka Haunting Poe’s Maze: Investigative Obsessions in the Weird Fictions of Stefan Grabiński and H. P. Lovecraft „Avant : pismo awangardy filozoficzno-naukowej”, Vol. 8, nr 2 (2017), s. 201-210

 

Maciej Płaza Gorejące trójpłatowe oko „Znak”, nr 751 (grudzień 2017), s. 82-89

Piękna relacja z pobytu Macieja Płazy w Providence, z wieloma odniesieniami do twórczości Lovecrafta.

Mikołaj Kołyszko Dlaczego Mity Cthulhu są bluźniercze, czyli biblijny Bóg oczami Lovecrafta „Okolica strachu”, nr 8 (4), grudzień 2017, s. 175-183

Artykuł pokazuje, w jaki sposób Lovecraft w swojej twórczości przetwarzał elementy religii chrześcijańsko-judaistycznej, aby dokonać prawdziwego bluźnierstwa – interpretować je pod kątem demonicznym.

Paweł Majewski Nie zobaczyć, nie usłyszeć. Koszmary Lovecrafta Lew, który mówi. Esej o granicach językowego wyrazu doświadczenia, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2018, s. 131-221

90 stron analizy różnych aspektów twórczości Lovecrafta. Poruszane tematy (wg spisu treści): HPL, samotnik z Providence – Mitologia Cthulhu – Dwoista topografia Nowej Anglii – Co to jest „nadnaturalny horror”? – Abiektalność daleka i bliska – Widmo nad Innsmouth pod lupą, czyli rozmywanie granic człowieczeństwa – Żaboryby i ludzie (a także „płód arlekin” i „biskup morski”) – Potwór czy wagina? – Jak opisać to, czego nie można zobaczyć – Audiosfera koszmaru – Jeszcze kilka skojarzeń dźwiękowych i obrazowych.

Tomasz Gardziński Lovecraft odrodzony „Książki. Magazyn Literacki”, nr 5/2018 (260), s. 12-14

Nieco powierzchowny i skrzywiony pod kątem mainstreamu tekst przybliżający miejsce Lovecrafta w kontekście kulturowym. Na plus research wśród znawców HPL-a.

Arkadiusz Luboń Stuletnia weird fiction z Providence we współczesnej Polsce. Recepcja translatorska i konwencje przekładowe w tłumaczeniach prozy Howarda Phillipsa Lovecrafta na przykładzie polskich wersji opowiadania „Dagon” „Tematy i konteksty”, nr 8 (13), grudzień 2018, s. 223-246

Techniki translatorskie badane w oparciu o dostępne w Polsce przekłady opowiadania Dagon.

patrz opis patrz opis „Okolica strachu”, nr 11-12/2018 (3-4)

Michał Gralak, Gwiezdne pomioty, czyli o popkulturowym dziedzictwie Lovecrafta – Mass Effect [s. 174-178]

Mikołaj Kołyszko, Prawda o Cthulhu ujawniona – znamy inspiracje H.P. Lovecrafta [s. 179-188] – porównanie mitów Lovecrafta z mitami dawnych ludów.

Michał Głuchowski, Lovecraft w świecie kina [s. 238-243]

patrz opis patrz opis Groza i postgroza [tom VII serii Perspektywy ponowoczesności], Kraków 2018

Ewelina Justyna Krzykała, Tajemniczy portret enklawą złych duchów — przedmioty, postaci i przestrzenie nawiedzone w powieści Przypadek Charlesa Dextera Warda H.P. Lovecrafta [s. 319-336]

Joanna Mikołajczuk, Czy dzieci lubią Cthulhu? O klasycznej grozie w wersji dla młodszych czytelników: H.P. Lovecraft, E.A. Poe, J.S. Le Fanu [s. 337-356]

Jakub Demiańczuk Lęk i odraza w Innsmouth „Noise”, nr 3/2019 (24), s. 102-105

Solidny, choć krótki artykuł o wpływach Lovecrafta na kulturę.